Vastuullisuus liiketoiminnan katalysaattorina

Tytti Lönnqvist | 02.11.2017

Yritysvastuullisuuudesta kohistaan paljon. Onko se sanahelinää vai seisooko tämän päivän yritykset oikeasti sanojensa takana? Meille torilaisille vastuullisuus näkyy kiertotalouteen perustuvan palvelumme lisäksi myös monella muullakin tavalla.

Osana Schibsted Media Groupin Second Hand Effect -tutkimusta, mekin Torissa tulimme omien lukujemme kanssa ulos. Ylpeinä voimme kertoa, että viimeisen vuoden aikana Torissa tehdyt kaupat ovat edistäneet isolla harppauksella kiertotaloutta ja säästäneet merkittävästi luontoa.

tori_SHE_infograafit_v3-02.jpg

On helpompi ehkä hahmottaa tämä konkreettisin esimerkein: lähes 140 000 tonnia säästettyjä hiilidioksidipäästöjä vastaa 140 000 edestakaista lentoa Helsingistä New Yorkiin tai 500 000 uuden sohvan tuotantoa. Tai että liikenne pysäytettäisiin pääkaupunkiseudulla kolmeksi kuukaudeksi.

 

Vastuullisuus lähtee yrityksen arvomaailmasta

Luonnon säästäminen lapsillemme ja lapsenlapsillemme tarkoittaa, että kulutustottumuksissamme on aidosti tapahduttava muutosta. Kiertotaloudella ja hybridikuluttamisella on suuri merkitys tässä muutoksessa.

Toimimme luontevasti kiertotalouden katalysaattorina Tori-palveluna, mutta vastuullisuus tarkoittaa meille toki paljon muutakin. Vastuullisuus lähtee yrityksen sisältä. Se muodostuu arvoista, toimintatavoista, ympäristön huomioimisesta, raportoinnista lukujen sekä myös henkilöstön osalta.

Torin arvot heijastavat toimintatapaamme: luottamus, oikea asenne, läpinäkyvyys, yhdessä tekeminen, erilaisuuden arvostaminen ja usko mahdottomaan.

Vastuullisuus on myös sosiaalisen tasa-arvon rakentamista. Me Torissa panostamme esimerkilliseen johtamiseen ja vaalimme erilaisuutta. Moraalinen sekä eettinen tapa rakentaa yrityskulttuuria ovat osa vastuullisuutta, meille se tarkoittaa yhteisiä pelisääntöjä, luomme käytäntöjä tasapuolisuuden näkökulmasta.

Torissa työskentelee tällä hetkellä 54 tasa-arvoista suunnannäyttäjää useista eri kansallisuuksista. Pääkielemme on englanti.

 

Vihreitä tekoja päivittäin

Torissa me pyrimme toimimaan Green Office -hengessä: kierrätämme, käytämme joukkoliikennettä, suosimme matkustamisessa ympäristöystävällisimpiä vaihtoehtoja ja vältämme printtaamista. Odotamme myös yhteistyökumppaneiltamme vastaavaa arvomaailmaa ja eettisyyttä. Olemme läpinäkyviä ja toivomme sitä myös muilta.

Kestävä kehitys näkyy myös muulla tavoin arjessamme: pyrimme toimimaan sen edistäjänä ottamalla kantaa yhteiskunnallisesti, tuomaan näkökulmia keskusteluun sekä tuomalla tietoa aiheesta helposti saataville. Tiesitkö, että maailman luonnonvarat käytettiin tänä vuonna loppuun jo elokuussa? Suomen osalta kuluttamisen luvut ovat vielä surkeammat, meidän hetkemme oli jo huhtikuussa.

Koko Schibstedin ekosysteemi digitaalisine markkinapaikkoineen luo pohjaa kiertotaloudelle ja näin ollen, liiketoimintamme pohja itsessään on jo vastuullista. Meille Torilaisille vastuullisuus luo merkitystä ja toimii katalysaattorina toiminnallemme. Me haluamme tarjota käyttäjillemme markkinapaikan, jossa myös sisäinen arvomaailmamme kohtaa palvelumme kanssa. Torissa meille on tärkeää ja luontevaa laittaa hyvä kiertoon sekä sisäisesti että ulkoisesti!

Oletko muuten lukenut jo Torin toimitusjohtaja Juha Merosen blogin siitä, miten ekologisuus kiinnostaa kuluttajaa?

Lataa Schibsted Median Second Hand Effect -raportti

 

Tytti Lönnqvist

Kirjoittaja Tytti Lönnqvist

Tytti luotsaa Torin kulttuuria ja henkilöstöä. Hän on innostavan johtamisen puolestapuhuja, entinen alppihiihtäjä, joka uskoo esimerkin voimaan. Vapaa-aikana Tytti pyörittää kahden lapsen, aviomiehen ja mäyräkoiran kokoista touhukasta perhettä ja viihtyy koripallo- ja jalkapallokentän laidalla kannustusjoukoissa.