Vastuullinen brändi näkyy myös vertaiskauppamediassa

Mika Räihä | 15.03.2018

Kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut parinkymmenen vuoden ajan rajusti. Vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä on tullut arkipäivää, ja ne näkyvät jatkuvasti sekä kuluttajien että yritysten valinnoissa ja toiminnassa.

Muistat ehkä vielä, miten ennen 2000-lukua kerättiin tavaraa koteihin vimmaisesti? Aina tuo tavara ei ollut laadukasta, saatikka kestävää. Yksi syy tavaran hamstraamiseen oli historian sanelema arvomaailma, jossa ihailtiin tavaraa ja yltäkylläisyyttä. 

Tänään tilanne on toisenlainen. Vaikka on yhä koteja, jotka pullistelevat tavaraa, halutaan yhä useampaan talouteen hankkia vain tarpeelliset asiat. Itselle tarpeeton tavara pannaan rivakasti kiertoon. Kiertotalousajattelusta on tullut osa jokapäiväistä elämää ja kestävä kehitys on tärkeä arvo aiemmin jyllänneen materialismin tilalla.

Arvot näkyvät kuluttajakäyttäytymisessä

Myös kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut rajusti. Tavaran laatua ja tarinaa arvostetaan määrää enemmän. Brändistä ollaan valmiita maksamaan, jos tarina miellyttää. Myös käytetty tavara houkuttelee ekologisuutensa ja tarinoidensa takia.

Lisäksi kuluttajat peräänkuuluttavat yrityksiltä samoja arvoja, joita he itse pitävät tärkeänä: ekologisuutta ja eettisyyttä. Tuotteiden valmistuksessa kiinnitetään entistä enemmän huomiota muun muassa minimipäästöihin ja työntekijöiden työoloihin. Etenkin lähituotteita arvostetaan pienen hiilijalanjäljen ja paikallisuuden vuoksi.

Vastuullisen toimintansa ansiosta laadukkaita kotimaisia brändejä, kuten Marimekkoa, Iittalaa ja Iskua arvostetaan korkealle. Kuluttajat tietävät, että niiden laatu kestää ja vielä vuosien käytön jälkeenkin tavaroiden jälleenmyyntiarvo on korkea.

Vertaiskauppa on miljoonabisnes

Kun kierrätys ja vertaiskauppa ovat tulleet osaksi ihmisten arkea, on toiminnan ympärille syntynyt paljon uutta liiketoimintaa. Yksi vastuullisuutta ja kuluttajien tarpeita palveleva liiketoiminnan muoto on vertaiskauppamedia.

Me Torissa haluamme toimia vastuullisesti ja tehdä kierrättämisestä ja kuluttajien välisestä vertaiskaupasta helppoa. Mielestäni olemme onnistuneet tässä erityisen hyvin, sillä Torista on kasvanut Suomen suurin vertaiskauppamedia. Torissa vierailee joka kuukausi yli 2,1 miljoonaa kävijää.

Ainutlaatuisen vertaiskauppamediasta tekee sen luonne todellisten ostoaikeiden osoittajana. Torin käyttäjät ovat vertailemassa hintoja, haaveilemassa uudesta ja suunnittelemassa uuden ostamista. Tampereen yliopisto ja Kaupan liitto arvioivat tekemänsä tutkimuksen pohjalta, että käytetyn tavaran kauppa tulee kasvamaan entisestään. Tämä puolestaan ennustaa kasvua Torin käyttäjien määrässä.

Joko teidän brändinne on herännyt vertaiskauppamedian voimaan?

Lue lisää vastuullisuudesta Second Hand Effect -raportistamme.

Lataa Schibsted Median Second Hand Effect -raportti

Mika Räihä

Kirjoittaja Mika Räihä

Digitaalisen liiketoiminnan kehittämisen ja myynnin osaaja Mika Räihä vastaa Torissa mediamyynnistä. Matka digimaailmaan alkoi jo vuonna 2001 Tjäreborgilla, jolloin vain alle prosentti matkoista myytiin verkon kautta. Mikalla on vahva tausta ohjelmallisesta ostamisesta ja mediatoimistoista. Mika on intohimoinen matkailija ja omaa syntisen suhteen hyvään ruokaan ja viiniin.