Tuore Toribarometri kertoo kesän hittihankinnat

Laura Kuusela | 20.06.2017

Kesällä suomalaiset ehtivät lomailun lomassa myös sisustaa, vaihtaa asuntoa ja autoa. Näin voi ainakin päätellä tänään julkistetusta Toribarometristä Q3/2017, joka perustuu Torin osto-, haku- ja selailutrendeihin heinä-syyskuussa 2016. Tulokset pohjaavat siihen, mitä yli 700 000 uniikkia viikkokävijää on hakenut Torin sivuilta.

Uusin Toribarometri kertoo, että loppukesästä korostuvat ennen kaikkea asunnonhaku ja sisustus. Opintopaikkojen selvittyä asuntoa etsivät varsinkin nuoret. Parhaimmillaan asuntoilmoituksia käydään katsomassa heinäkuussa jopa yli miljoona kertaa viikossa. Uuteen asuntoon mielivän kannattaa olla liikkeellä ajoissa, sillä vuokrasopimukset myös solmitaan nopeasti.

Sisustuksessa selkein selauspiikki osuu elokuuhun. Syksyllä vaihdetaan perinteiseen tapaan erityisesti sohvia ja lipastoja. Kalusteissa korostuu kiinnostus kotimaiseen ja skandinaaviseen muotoiluun – eniten haetaan suomalaisia klassikoita, kuten Artek, Marimekko ja Muurame, mutta myös Ikea.

 

Mikä muu kiinnostaa kuluttajia loppukesällä?

  • Kesälomien päättyessä etsitään tarvikkeita kouluun ja lasten harrastuksiin. Erityisesti lastenvaatteet kiinnostavat. Halutuimmat brändit ovat värikkäistä kuoseistaan tunnettu Molo, viimeistään kurakelien alkaessa Reimatec sekä kestosuosikki Marimekko.
  • Harrastuksissa ollaan vielä heinäkuussa kiinnostuneita matkailusta ja kesähuveista, kun taas elokuussa siirrytään lemmikkieläimiin, hevosiin, liikuntavälineisiin, kirjoihin, elokuviin ja muihin harrasteisiin. Viime kesän ehdoton hitti oli Littlest Pet Shop -lelusarja, johon kuuluu kaikkiaan yli kolmetuhatta lelua.
  • Autoissa eniten hakuja kohdistuu BMW:hen, joskin eniten selauksia saavat Volkswagen-ilmoitukset. Kenties Volkswagenin ostajat hakevat ajanvietteenä Bemareita, kun taas hankintapäätökset tehdään muilla perustein!
  • Syksyä kohti ajankohtaiseksi tulee talvirenkaiden haku – autonrenkaiden potkiskelu itsea asiassa alkaa jo elokuussa. Hakusanoista suosituimmat ovat Michelin, Hakkapeliitta sekä Nokian renkaat.

Lataa tästä uusin Toribarometri:

Lataa trendikatsaus

 

Käy myös tutustumassa aiempiin Toribarometreihin edellisiltä kvartaaleilta!

 

Laura Kuusela

Kirjoittaja Laura Kuusela

Laura on markkinoinnin moniosaaja, jonka sydän sykkii etenkin b2b-brändeille. Päättäväisen ja positiivinen luonteensa ansiosta hän heittäytyy haasteisiin pelottomasti. Laura rakentaa Torin b2b-brändiä mediakentässä ja työskentelee tiiviisti mediamyynnin kanssa. Kiireinen arki soljuu työn ja perheen tasapainoiluna – naurua ja elämästä nauttimista unohtamatta!