Uutta puhtia myyntiin - mutta miten? 5 toimivaa esimerkkiä

Laura Kuusela | 21.08.2017

Kaupankäynti siirtyy entistä enemmän verkkoon, ja perinteiset markkinoinnin ja mainonnan keinot jäävät hiljalleen historiaan. Digimaailman kiemuroissa pärjäävät vain nokkelimmat, ovelimmat ja nopeimmat. Kun yksi keksii uuden, tehokkaan mainoskikan, tuhat muuta kopioi keinon omaan käyttöönsä. Ja taas on markkinointitiimin kehiteltävä uutta ja ennennäkemätöntä kilpailussa pärjätäkseen.

Onneksi tilanne ei ole ihan näin toivoton. On totta, että digiaikana myös mainonnan trendit muuttuvat totuttua tiheämpään, mutta perusidea ei ole muuttunut mihinkään. Keinot ja välineet ovat digitalisoituneet, mutta asiakkaana on yhä ihminen.

Ihmisten ostokäyttäytyminen muuttuu digimaailmaa ja algoritmeja hitaammin. Nämä viisi tosielämän esimerkkiä todistavat, että digimainonnan avulla voidaan päästä erinomaisiin tuloksiin perusasioihin pureutumalla, ilman vippaskonsteja.

Soveltamiskelpoisten vinkkien avulla sinäkin voit puhaltaa uutta puhtia myyntiin tehokkaasti ja helposti.

  1. Case Stockmann: Hulluttelulla hulluihin tuloksiin

Stockmann lähti kevään 2017 Hullut Päivät -kampanjassaan tavoittelemaan lisää kävijöitä, lisää myyntiä ja parempaa läpimyyntiä villin visuaalisen ilmeen avulla. Hullujen Päivien haasteena on lyhyt kampanja-aika, minkä vuoksi mainonnan oli oltava silmiinpistävää, rohkeaa ja vähän hulluakin.

Stockmann ja Tori toteuttivat yhteistyössä kirkkaankeltaiseen värimaailmaan, isoihin display-pintoihin ja Torin sisällöstä silmille hypähtäviin kiinteisiin haamuelementteihin perustuvan kampanjan. Lisätehokkuutta kampanjaan tuotiin muun muassa ohjelmallisen ostamisen keinoin.

”Kampanjan avulla Hullujen Päivien kävijämäärä kasvoi 4 prosentilla. Vaikutus näkyi myös koko kevään myynnissä, joka kasvoi kampanjan nähneiden kuluttajien osalta 6 %.”

Eerika Tikka, digitaalisen vähittäiskaupan Reach Manager

Hyödynnä vinkki: Ole rohkea ja erotu. Hulluttele ja villitse. Pistä silmään ja jää mieleen.

Lue lisää Stockmannin Hullut Päivät -kampanjasta

  1. Case Tietokonepalvelu Hietaniemi: Ole siellä, missä asiakkaasi ovat

Tamperelaisen Tietokonepalvelu Hietaniemen kotitoimiston vaihduttua 50 neliön kivijalkakauppaan kaupungin keskustassa, lisänäkyvyydelle syntyi aivan uudenlainen tarve. Käytettyjä ja huollettuja tietokoneita myyvä yritys pyrkii paikallisuuteen, sillä asiakkaat haluavat takuusta huolimatta nähdä koneen ennen lopullista ostopäätöstä.

Tori oli Tietokonepalvelu Hietaniemelle luonnollinen valinta, sillä Torin käyttäjät ovat jo tehneet päätöksen käytetyn koneen hankinnasta. Tori-kaupan perustaminen yksittäisten ilmoitusten sijaan nosti tietokoneiden kysynnän aivan uudelle tasolle.

”Tori on meidän myyntikategoriallemme paras markkinapaikka, sillä asiakkaamme ovat jo siellä. Tori-kauppa antoi meille mahdollisuuden erottautua sekä kilpailijoista että yksityisestä tarjonnasta paikallisesti.”

Sipi Hietaniemi, Tietokonepalvelu Hietaniemi

Hyödynnä vinkki: Älä lähde sooloilemaan vieraille vesille. Mainosta siellä, missä asiakkaasi viettävät aikaansa tälläkin hetkellä.

Lue lisää Tietokonepalvelu Hietaniemen kokemuksista.

  1. Case Sotka: Mieti, mitä haluat viestittää

Sisustus- ja huonekalukauppaketju Sotkalle ympäri Suomea levittäytyneet yli 50 myymälää ovat liiketoiminnan perusta. Verkkomainonta on tärkeässä osassa, mutta suoran verkkomyynnin sijaan mainonnalla halutaan houkutella asiakkaat lähimpään myymälään. Kukapa ei haluaisi istahtaa sohvalle tai tunnustella sängyn patjan sopivuutta omalle selälle ennen lopullista ostopäätöstä.

Ostokäyttäytymiselle on tyypillistä vertailla hintoja ennen päätöstä. Hintavertailu on se hetki, jolloin Sotka haluaa ohjata asiakkaan omille sivuilleen – ja viihtyvän siellä.

”Tavoittelemme verkkomainonnallamme kävijöitä, jotka ovat jo etsimässä itselleen uutta tuotetta. Haluamme asiakkaiden viihtyvän ensin Sotkan verkkosivuilla ja innostumaan sieltä myymälään ja ammattitaitoisten myyjiemme puheille.”

Jani Paananen, verkkokauppapäällikkö

Hyödynnä vinkki: Älä lähde soitellen sotaan. Mieti ensin viestisi, toimi vasta sitten. Tavoitteletko suoraa verkkokauppamyyntiä vai haluatko houkutella asiakkaat liikkeeseen?

Lue lisää Sotkan verkkomainonnasta

  1. Case XXL: Hyödynnä dataa

Pohjoismaiden suurin urheilukauppaketju XXL toteutti toukokuussa tuloksekkaan polkupyöräkampanjan hyödyntämällä Torin keräämää dataa polkupyörien haku- ja myynti-ilmoitusten vilkkaimmasta ajankohdasta. Kampanjan viesti oli yksinkertainen: “miksi ostaisit käytetyn, kun XXL:stä voisit saada uuden ja vielä kolmen vuoden huollot kaupan päälle”. Oikean ajankohdan valinta ja kampanjasisällön vaihtuminen haetun pyörämallin mukaan osoittautuivat menestykseksi.

”Annamme kuluttajan päättää, missä hän konvertoituu ostajaksi. Kampanjalla saimme verkkosivuillemme paljon trafiikkia ja kauppoja tehtiin kivijalkamyymälöissämme.”

Henri Molin, Digital Marketing Manager

Hyödynnä vinkki: Jokainen yritys kerää ja seuraa dataa, mutta hyödynnetäänkö sitä oikein? Älä turhaan kuluta aikaa pohtimalla, mitä kannattaa mainostaa ja milloin – data vastaa näihin kysymyksiin.

Lue lisää XXL:n kampanjan havainnoista

  1. Case AK-Service Oy: Ajattele isosti

Aiemmin vain paikallismedioissa mainostanut pienkoneiden myynti-, varaosa- ja huoltoliike AK-Service Oy lähti tavoittelemaan entistä laajempaa asiakaskuntaa. Iisalmessa toimiva yritys myy uusia ja käytettyjä koneita ja ajoneuvoja moottorisahoista mönkijöihin, moottoripyöriin, traktoreihin ja asuntoautoihin.

Verkkokaupan perustaminen Toriin sysäsi myynnin täysin uusille urille. Iisalmen ja lähikuntien sijaan AK-Service myy nyt koneita ympäri maata, ja aikoo seuraavaksi laajentaa Tori-kauppansa valikoimaa entisestään.

”Asiakaskunnan kasvu ylitti kaikki odotukset. Isoimmat ja hintavimmat koneet myydään nyt pääsääntöisesti verkkokaupan kautta. Mopojen ja skoottereiden kysyntä on kasvanut entisestään, ja käytettyjen koneiden liikkuvuus on noussut aivan uudelle tasolle.”

Ari Koistinen, AK-Service Oy

Hyödynnä vinkki: Älä tyydy liian vähään. Jos myyntiä ei ole mahdollista kasvattaa paikallisesti, kasvata asiakaskuntaasi laajentamalla toiminta-aluetta – digiaikana se on helpompaa kuin koskaan ennen.

Lue, miten AK-Service Oy kasvoi paikallisesta koko Suomen kaupaksi

Laura Kuusela

Kirjoittaja Laura Kuusela

Laura on markkinoinnin moniosaaja, jonka sydän sykkii etenkin b2b-brändeille. Päättäväisen ja positiivinen luonteensa ansiosta hän heittäytyy haasteisiin pelottomasti. Laura rakentaa Torin b2b-brändiä mediakentässä ja työskentelee tiiviisti mediamyynnin kanssa. Kiireinen arki soljuu työn ja perheen tasapainoiluna – naurua ja elämästä nauttimista unohtamatta!