Tori hyppäsi Pendolinoon ja matkusti Tampereelle - mitä jäi käteen?

Sami Törmä | 17.05.2017

Torin iskuryhmä rantautui maanantaina kahdeksi päiväksi Tammerkosken partaalle tapaamaan Tampereen seudun Tori-käyttäjiä ja yrittäjäasiakkaita. Maanantai-iltana Torni-hotelliin saapui noin 30 pirkanmaalaista Tori-käyttäjää, jotka yhteen ääneen totesivat käyttävänsä Toria vähintään päivittäin.

Saimme roppakaupalla hyvää palautetta ja kehitysideoita, ja oli ilahduttavaa kuulla että Tori palvelee nykyiselläänkin erittäin hyvin. Kantavia teemoja olivat aivan Torin käytön peruskysymykset: hyvälaatuisten ilmoituskuvien merkitys, oikeanlainen hinnoittelu tuotteelle ja Torin turvallisen kaupankäynnin ohjeisiin tutustuminen.

Ilta oli täynnä sympaattisia Tori-kohtaamisia ja tarinoita mitä mielenkiintoisemmista kamppeista, joista kaupat ovat syntyneet. Eräs käyttäjä oli juuri myynyt menestyksellä niin erän vanhoja alkuperäispakkauksessa olevia suksensiteitä kuin vähänkäytetyn kulmasahauslaitteen, vaikka jälkimmäisen postituksessa olikin ollut hieman haasteita. Oli ilo kuulla, että kauppa todella käy hyvin myös Tampereen seudulla. Tapaamisesta ja hyvistä keskusteluista voimaantuneina totesimme, että vastaavia tapaamisia täytyy jatkaa pian, katsotaan mihin päin Suomea seuraavaksi.

Noin keskimäärin tamperelaiset käyvät kauppaa samanlaisista tuotteista kuin muuallakin maassa, mutta Pirkanmaalla haetaan eritoten mm. vitriinejä, Ikean tuotteita, käytettyjä Legoja ja kulmasohvia. Hakusanalla “Tappara” pirkanmaalaiset hakivat kaksi kertaa enemmän kuin “Ilves”.

 

Kaupat käyntiin - Tre edition

Kun illan keskustelut oli kaikessa rauhassa käyty, päivälliset syöty ja palautteet kerätty, katsoimme kauniin auringonlaskun Torni-hotellin huipulta ja ryhdyimme valmistautumaan tiistai-aamuun. Paikalle oli nimittäin luvassa tukku paikallisia verkkokauppayrittäjiä. Tori avasi viime vuonna Kaupat-osion, joka tarjoaa paitsi uudenlaisia löytöjä Torin käyttäjille, myös tehokkaan uuden myyntiväylän yrittäjille. Tarkoituksena oli tarjota yrittäjille hyödyllistä tietoa hakukoneoptimoinnista sekä keinoista tavoittaa ostavat asiakkaat paremmin.

"Meikäkin oppii tässä semmassa skillsejä verkkokauppiaana."

Tupa Technopoliksessa tulikin ilahduttavan täyteen: osallistujia oli kolmisenkymmentä. Aamuun herättiin Verkkoteollisuus ry:n Maria Rajakallion puheenvuoron voimin, jonka jälkeen päästiin päivän epistolaan, eli Tulos Helsingin Simo Orpanan SEO-puheenvuoroon. Simon esitys loi uskoa siihen, että suunnitelmallisella työllä verkkosivujen hakukonenäkyvyyteen voi vaikuttaa ratkaisevasti. On tärkeä olla hakutuloksissa ensimmäinen, sillä ykkönen saa 5-7 kertaisesti klikkejä viidenteen tulokseen verrattuna. Googlen silmissä Tori on erittäin arvostettu linkkilähde.

 SEO-seminaari.jpg



Torin pääviestejä verkkokauppiaille oli mm. se, että 62 prosenttia kuluttajista on valmiita ostamaan myös uuden tuotteen. Siksi myös uuden tavaran valikoimalla kannattaa olla Torin miljoonayleisön käytössä.

“Vautsi! Meikäkin oppii tässä semmassa skillsejä verkkokauppiaana,” Ludicrous.fi:n Sonja Uotila twiittasi seminaarista.

Vautsi! sanomme myös me - tuhtia Tampere-kokemusta rikkaampana ja ideoita pää pursuten lähdimme paluumatkalle kohti kotitoimistoa. Näitä lisää!

Julkaisimme juuri ennen seminaari SEO-oppaan kaikille hakukoneoptimoinnista kiinnostuneille. Lataa opas alta ja tutustu vinkkeihimme:

Lataa trendikatsaus

Sami Törmä

Kirjoittaja Sami Törmä

Sami on markkinoinnin, digitaalisuuden ja sisältöjen käyttöteoreetikko ensimmäisessä polvessa ja vetää Tori.fi:ssä markkinointia ja viestintää. Sami luottaa vanhaan Google-mantraan, jossa keskittymällä käyttäjään kaikki muu hyvä seuraa perässä.