Ostoaiedatalla kokonaisvaltaista markkinointia

Susanna Kuokkanen | 19.02.2018

Kun puhutaan datan myymisestä, nousevat monella karvat pystyyn. Mitä ihmettä, miten voidaan myydä kuluttajien tietoja eteenpäin? Ja miksi? Ennen kuin herne on liian syvällä nenässä, on hyvä hetkeksi pysähtyä ja käydä läpi, mitä datan myyminen ja ostaminen oikeasti käytännössä tarkoittaa.

Tärkein asia alkuun: kun dataa myydään, ei myydä yhtä tiettyä ihmistä tai kuluttajien henkilökohtaisia tietoja. Tori ei myy Heinosen Hanskia Hollolasta, vaan anonyymiä dataa Hanskin kaltaisista ihmisistä, jotka ovat ostamassa jotain tiettyä asiaa.

Käytännössä kyse on siitä, että Tori kerää luvan antaneista käyttäjistään tietoa miten he Toria käyttävät: missä kategorioissa vieraillaan, miten tiheästi ja mitä Torista haetaan. Eli mitä ihmiset ovat tulleet ostamaan ja milloin.

Tämän ostoaiedatan perusteella Torin käyttäjistä kootaan isoja kohderyhmiä mainostajien tarpeisiin. Yhden kohderyhmän voivat muodostaa ihmiset, jotka aikovat ostaa auton tai näin talvella vaikkapa ihmiset, jotka etsivät murtomaasuksia. Kohderyhmät segmentoidaan suoraan Torin omien kategorioiden mukaan eli sen mukaan, mitä sivustoltamme voi ostaa.

Torin ja sen yhteistyökumppaneiden väliset sopimukset noudattavat Pohjoismaista lainsäädäntöä ja EU:n tietosuoja-asetuksen lainalaisuuksia. Näin varmistetaan se, etteivät mitkään tiedot tai mikään data joudu vääriin käsiin.


Miten dataa myydään ja kuinka sitä voi ostaa?

Datan myyminen ei ole uusi asia. Monet julkaisijat ovat jo aiemmin kaupallistaneet datansa ja nyt mekin Torilla liitymme tähän luotettavien suomalaisten datan tarjoajien joukkoon. Emme ole halunneet jarruttaa datan myymistä, mutta meille on tärkeää olla omalta osaltamme luomassa reiluja sääntöjä datan myymiseen ja ostamiseen. Haluamme, että datan laadusta puhutaan avoimesti, josta kirjoitin aiemmin myös bloggauksen.

Muun muassa näistä syistä olemme tehneet yhteistyösopimuksen Relevant Digitalin kanssa, joka Torin tapaan haluaa tehdä datan käytöstä digimainonnassa läpinäkyvää ja avointa, niin mainostajille kuin kuluttajillekin. Tämä yhteistyökuvio tekee lisäksi mediasuunnittelusta ja median ostamisesta ostajalle monin tavoin helpompaa. Torin uniikki ostoaiedata on ostettavissa Relevant Audiencen kautta AdFormista, DoubleClick Bit Managerista ja Appnexusista.

Käyttämällä Torin ostoaiedataa mainonnan kohdentamisessa tavoitetaan juuri oikea kohderyhmä eikä haaskata mainoseuroja sellaisiin ihmisiin, jotka eivät ole aikeissa ostaa.

Toinen tärkeä parannus mainostajan näkökulmasta on se, että emme sido Torin dataa enää ainoastaan omaan Tori.fi-mainosinventaariimme, vaan vapautamme sen laajempaan käyttöön mediaostoissa. Esimerkiksi rakennettaessa isoa nettopeittoa on hyvä saada kuluttaja tavoitettua mahdollisimman monta kertaa eri medioissa.

Lisäksi Relevant Audience tarjoaa myös useiden muiden laadukkaiden julkaisijoiden dataa, joten yhdistelemällä Torin ja muiden tarjoajien dataa voidaan räätälöidä mainostajan tarpeisiin sopivat kohderyhmät. Kuten Relevantin dataliiketoiminnasta vastaava Olli Järvilehto toteaa: “Pohjimmiltaan kyse on siitä, että kuluttajille pystytään tarjoamaan parempaa, heitä kiinnostavaa mainontaa geneerisen, kohdentamattoman mainonnan sijaan.”

Mainonta siis on ja pysyy. Mutta eihän meistä kukaan halua altistua vääränlaiselle mainonnalle vaan juuri sille oikealle, sinulle personoidulle ja palvelevalle mainonnalle. Eikö vaan?

Jos mielenkiintosi heräsi, ota ihmeessä yhteyttä - kerromme mielellään lisää!

Voit lukea näkemyksiämme digimainonnan datan hyödyntämisestä blogiteksteistämme. Tilaa alta blogikirjoitukset suoraan sähköpostiisi!

Torin blogikirjoitukset sähköpostiin

Susanna Kuokkanen

Kirjoittaja Susanna Kuokkanen

Seikkailuja ja retkeilyä rakastavalla Susannalla on laaja kokemus digitaalisesta mediasta ja mainonnan teknologioista. Torissa Susanna vastaa kaupallisista mediatuotteista. Viime aikoina hän on innostunut erityisesti alamäkipyöräilystä. Lähellä sydäntä ovat myös ruoanlaitto ja hyvät viinit.