Näin viet verkkokaupan näkyvästi Pohjoismaihin

Verkkokauppasi on jo valloittanut kotimaan jokaisen kolkan ja markkinan rajat tulevat vastaan? Tai vaikka Suomessakin olisi vielä markkinamaata kynnettävänä, miksi et suuntaisi samalla kotimaan ulkopuolelle? Onhan webbi jo lähtökohtaisestikin world wide.

Tämä teksti on vierasblogi, jonka on kirjoittanut Vilkas Group Oy:n osakas ja toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. 

Uudet markkinat odottavat ottajaansa lähimmän lahden takana, mutta silti ei kannata suin päin sukeltaa syvään päähän edes pohjoismaisille markkinoille.

Verkkokauppiaan kannattaa ennen uusien maiden valloitusta selvittää ainakin kohdemaan hintataso, kilpailijat ja mistä kanavista halutut kohderyhmät tavoitetaan. Lisäksi verkkokauppiaan on selvitettävä, miten saa nopeasti hakukonenäkyvyyttä Suomen ulkopuolella.

Uuden verkkokauppamarkkinan ovet avaa paikallinen toimija

Mistä edellä mainittuihin kysymyksiin löytyy vastauksia? Avaimet pohjoismaisten markkinoiden oviin löytyvät paikallisista markkinapaikkoista, joiden kautta verkkokauppias pääsee oikoreittiä pääkallopaikalle – sinne missä myyjät kohtaavat ostajat.

Tällaiset markkinapaikat tarjoavat ennestään tuntemattomalle verkkokauppiaalle asiakkaita, joilla on ostohousut jalassa, sekä tietoa kilpailijoista ja markkinan hinnoittelusta. Kun asiakas kulkee uuteen verkkokauppaan tutun kotimaisen sivuston kautta, verkkokaupan alkuperällä ei ole niin suurta merkitystä eikä kulttuurishokkia tule.

Paikalliset markkinapaikat, kuten Suomessa Tori.fi ja Ruotsissa Blocket.se, tarjoaa valmiin areenan kaupanteolle pienillä kustannuksilla ja ilmaista (hakukone)näkyvyyttä.

Miksi jäisit kotimaan pieniin ympyröihin, jos kauppasi on jo globaalissa verkossa?

Verkkokaupassakin kannattaa rajata

Kaikkea kaikille toimii harvoin markkinoinnissa ja myynnissä. Siksi kannattaa valita, mitkä tuotteet sopivat valituille markkinapaikoille verkossa. Tässä helpottaa verkkokauppa-alusta, jonka avulla voi hallita useita eri markkinapaikkoja.

Tällöin oma verkkokauppa toimii master-järjestelmänä, joka jakaa tuotetietoja keskitetysti eri markkinapaikkoihin verkossa. Kun markkinapaikassa tehdään tilaus, se siirtyy suoraan omaan verkkokauppaan. Tämä on verkkokauppiaan kannalta fiksu valinta, sillä jokaisen verkon markkinapaikan omien hallintajärjestelmien käyttäminen voi olla vaivalloista pitkällä aikavälillä.

Kuluttajien ostaminen siirtyy yhä enemmän yksittäisistä verkkokaupoista isoille markkinapaikoille verkossa. Tätä kehitystä kannattaa verkkokauppiaiden ennakoida nyt ja siirtyä sinne, missä ostajat ovat!

Markkinasta riippumatta verkkokaupan näkyvyys vaatii hakukoneoptimointia. Lataa alta perusopas hakukoneoptimointiin ja ota kaikki hyöty irti verkosta!

Lataa trendikatsaus

Markku Korkiakoski

Kirjoittaja Markku Korkiakoski

Markku Korkiakoski on Torin vierasblogaaja. Hän on auttanut 20 vuoden ajan PK-yrityksiä siirtämään kaupankäyntiä verkkoon. Markku toimii Vilkas Group Oy:n osakkaana ja toimitusjohtajana. Vilkas tarjoaa yrityksille edullisen ja helpon tavan perustaa verkkokauppa. Vilkas toimii nykyään kotimaan lisäksi myös Ruotsissa ja Norjassa. Vilkkaan verkkokauppa-alustaa käyttää jo yli 1 600 kauppiasta.