Miten mainonnan kumppanuuksia johdetaan?

Laura Kuusela | 10.11.2017

Kumppanuudet ja niiden vaikutus liiketoimintaan on teema, josta olen viime aikoina käynyt paljon erilaisia keskusteluja niin tapahtumissa kuin muissakin kohtaamisissa. Se on asia, joka koskettaa kaikkia markkinointijohtajia ja tulee yhä enemmän korostumaan kaikessa tekemisessä tulevaisuudessa. Tähän ajankohtaiseen aiheeseen tarttuu uunituore Digimainonnan kumppanuuksien trendikatsaus, joka tarjoaa eväitä ja näkemyksiä nykyaikaisten kumppanuuksien johtamiseen. 

Kumppanuuksien trendikatsaukseen on koottu kymmenen markkinointi- ja media-alan johtajan ajatuksia ja näkemyksiä siitä, miten tuloksellisia mainonnan kumppanuuksia rakennetaan, kehitetään ja johdetaan. Ääneen pääsevät mm. Pekka Rantamoijanen (Valio), Anna Salmi (Stockmann), Johanna Kuosmanen (Kotipizza) ja Teemu Neiglick (Omnicom Media Group).

Vaikka haastateltavat toimivat markkinoinnin ja mainonnan kentällä, pätevät samat lainalaisuudet kaikkiin kumppanuuksiin. Katsaus tarjoaakin mahdollisuuden verrata kokemuksia ja reflektoida omaa toimintaa muiden budjeteista päättävien käytäntöihin ja ajatuksiin.

Kumppanuuksien nousevia trendejä

Haastateltavien puheista nousi selkeästi esille neljä trendiä siitä, mihin digimainonnan kumppanuudet ovat kehittymässä. Trendit ovat:

1. In-house-tekeminen kasvaa

Tekemisen ulkoistaminen ja alihankinta ovat kääntyneet laskuun ja kumppanien tarpeellisuutta ja laatua mietitään entistä tarkemmin. Tämä puolestaan johtaa siihen, että in-house-tekeminen on selkeästi nouseva trendi.

2. Tiimit integroituvat

Huolella valittujen kumppaneiden kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä - usein kumppani on yksi tiimiläinen ja jopa työskentelee asiakkaan omissa tiloissa.

3. Yhteistyö luo luottamusta ja avoimuutta

Koska asioita tehdään yhdessä eikä yksin omissa siiloissa, perustuvat kumppanuudet molemminpuoliseen luottamukseen ja avoimuuteen. Tämä on omiaan luomaan pitkäjänteistä tekemistä, mikä hyödyttää kaikkia osapuolia.

4. Kumppanuus näkyy tuloksissa

Kaikkien kumppanuuksien perimmäinen tarkoitus on parantaa liiketoiminnan tulosta. Tämä onnistuu vain, kun kumppanit valitaan järkevästi ja tavoitteet ovat kirkkaat kaikille.

Mitä katsaus tarjoaa sinulle?

Hyvä ja toimiva kumppanuus on tärkeä osa myös Tori.fin omaa liiketoimintaa. Emme halua olla perinteinen, hieman pinnalliseksi koettu tekijä, vaan syvällinen ja liiketoimintaa ymmärtävä kumppani. Tästä syystä myös tämä katsaus: haluamme auttaa markkinointijohtajia hektisessä arjessa ja tarjota napakan katsauksen muodossa näkemyksiä ja ajatuksia jokaiselle kumppanuuksien parissa toimivalle.

Avaa trendikatsaus ja saat reilussa vartissa hyvän kuvan johtavien suomalaisten markkinointi- ja mediajohtajien ajatuksista - kohtaavatko ne sinun ajatustesi kanssa?

Lue Digimainonnan kumppanuuksien trendikatsaus

Laura Kuusela

Kirjoittaja Laura Kuusela

Laura on markkinoinnin moniosaaja, jonka sydän sykkii etenkin b2b-brändeille. Päättäväisen ja positiivinen luonteensa ansiosta hän heittäytyy haasteisiin pelottomasti. Laura rakentaa Torin b2b-brändiä mediakentässä ja työskentelee tiiviisti mediamyynnin kanssa. Kiireinen arki soljuu työn ja perheen tasapainoiluna – naurua ja elämästä nauttimista unohtamatta!