Ad Ops - digimainonnan näkyvyyden sankari kulissien takana

Riina Ronimus | 08.08.2017

Digimainonnnan ostajalle erilaisten kampanjatavoitteiden, mittareiden, kampanjan budjetin, kontekstin sekä käytettävien medioiden ja mainosmuotojen määrittely on tuttua hommaa. Vaan harva sen sijaan tietää, miten digimainoskampanjalle saa näkyvyyttä oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa, jotta kampanja saavuttaa nuo määritellyt tavoitteet.

Mitä vaaditaan, jotta mainostoimiston viimeistellyt mainostoteutukset itse asiassa päätyvät ajoissa oikeaan mediaan, oikeassa muodossa ja vieläpä saavuttavat tavoitteensa ajallaan?

"No, trafiikkihan sen hoitaa!", tuumaa tässä kohtaa asiakasvastaava, mikä pitää osaltaan paikkansa. Mainosaineiston trafikointi on kuitenkin vain jäävuoren huippu digitaalisen mainonnanhallinnan kokonaisuudessa, mikä tunnetaan suuressa maailmassa nimellä Digital Advertising Operations, Ad Ops.


Digimainonnan näkyvyys on nyt asiakkaiden vaatimus

Vielä vajaa kymmenen vuotta takaperin ei voitu vielä edes puhua mainonnanhallinnasta, sillä silloin mainokset koodattiin suoraan sivustolle kiinteänä niin, että ne näkyivät aivan joka ikiselle kävijälle. Tämän toteuttaminen ei usein vaatinut edes yhden henkilön kokopäiväistä työpanosta.

Asiakkaat eivät myöskään olleet järin kiinnostuneita mainonnan tuloksellisuudesta, saati digimainonnan näkyvyydestä. Ainoana asiakkaalle raportoitavana mittarina saattoi olla sivuston saama latausten lukumäärä.

Nykyään myös asiakkaiden tavoitteet, teknologiat ja mittaristot ovat monimutkaistuneet kehityksen myötä, mikä lisää läpinäkyvyyden tarvetta median suuntaan ja painetta Ad Ops -tiimille varmistaa, että asiakkaat saavuttavat tavoitteensa parhaalla mahdollisella tavalla.


Digitaalinen mainonnanhallinta ei vaadi taikoja, vaan taitoja

Miten digimainoskampanjalle sitten saadaan näkyvyyttä? Auttaakseen asiakkaita saavuttamaan tavoitteensa Ad Ops -suunnittelijalla täytyy olla erittäin hyvä ammatillinen näkemys sivustonsa inventaarin määrästä sekä laadusta. Lisäksi Ad Ops -ammattilaisen täytyy tuntea kaikki erilaiset keinot ja mahdollisuudet, joilla kampanja voitaisiin toteuttaa.

Esimerkiksi tilanteessa, jossa sisustusliike haluaisi kohdentaa mainontansa Torin Koti ja Asuminen -osioon, mutta vapaa kapasiteetti osiossa ei aivan riitä, Ad Ops voisi ehdottaa kampanja-ajan pidentämistä tai kampanjan laajentamista muihin vastaavan kohderyhmän osioihin, kuten Myytävät Asunnot ja Tontit. Tai kohdentaa mainontaa halutun osion kävijöille muualla Torin sivustolla.

Tämän tyyppisten muutosten ehdottaminen asiakkaalle vaatii Ad Opsilta paitsi hyviä asiakaspalvelutaitoja, myös teknistä tietoutta siitä, mistä data on peräisin ja miten dataa voidaan hyödyntää.

Aikaisemmin Ad Opsin tehtävissä onnistuminen saattoi vaatia pienimuotoisten koodaustaitojen hallintaa ja raporttien lähettämistä, mutta nykyään vaatimuksena on jo melko laaja tekninen osaaminen. Ad Ops -tiimin täytyy tuntea sekä uusimmat mainostekniikat osatakseen opastaa mainostajia rakentamaan mainosformaattinsa teknisesti oikein ja visuaalisesti houkutteleviksi että hallita erilaisten mainonnanhallintajärjestelmien ja analytiikkatyökalujen käyttö melko kattavasti.


Ad Ops -tiimi tekee digimainonnasta tuloksellista

Vaatimus mainoskampanjoinnin tuloksellisuudesta ja mittauksen läpinäkyvyydestä on tuonut myös mainonnanhallinnan ja analytiikan työkaluille lisää vaatimuksia. Tämä tarkoittaa usein räätälöityjä yrityskohtaisia ratkaisuja sekä integraatioiden tekemistä erilaisten järjestelmien välille.

On ensiarvoisen tärkeää, että Ad Ops -järjestelmän käyttäjä pääsee vaikuttamaan kehitystoimenpiteisiin ja on mukana integraatioiden toteuttamisessa, mutta se luo samalla painetta Ad Ops -tiimille lisätä osaamista myös näillä alueilla.

Laajalla tehtäväkirjollaan ja osaamisvaatimuksillaan hyvin toimiva Ad Ops -tiimi on äärimmäisen arvokas kilpailuetu mille tahansa media-alan yritykselle jatkuvasti muuttuvassa digimainonnan maailmassa. Valitettavan usein Ad Opsin rooli mainoskampanjoiden onnistumisessa jää kuitenkin näkymättömiin eikä välttämättä saa ansaitsemaansa arvostusta tai riittävästi budjettia osaamisensa kehittämiseen yrityksen sisältä.

Ad Ops on se supersankari, joka varmistaa digimainonnan näkyvyyden juuri oikeaan aikaan, oikeassa paikassa ja auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi.

Ad Ops lyhennettä käytetään yleisesti digislangissa. Mainostajan ei tarvitse kaikkea jargonia tuntea, mutta peruskäsitteiden ymmärtäminen helpottaa digimainonnan ostamista. Lataa alta markkinoijia varten koottu digimainonnan perussanasto, niin selviydyt sujuvammin digislangin viidakossa.

Tori Digimainonnan perussanasto markkinoijalle

Riina Ronimus

Kirjoittaja Riina Ronimus

Riinalla on 9 vuoden vankka kokemus media-alalta digisuunnittelusta ja mainonnanhallinnasta ja hän suhtautuu erityisen intohimoisesti osaamisen kehittämiseen, järjestelmäkehitykseen sekä uusiin mainostoteutuksiin. Vapaa-ajallaan Riina toimii osa-aikayrittäjänä Sveitsin Hiihtokeskuksessa, mutta antaa myös latino-rytmien viedä tanssiharrastuksen parissa.