Mitä mainostajan tulisi tietää suomalaisten loppuvuoden kulutustottumuksista?

Laura Kuusela | 07.09.2017

Moni mainostaja lataa vimmaisia odotuksia vuoden viimeisille kuukausille. Viimeistään joulun toivotaan tuovan mediapanostuksille tuottoa tai jopa pelastavan vuoden myyntiluvut hurjalla loppukirillä.

Joulun alla kuitenkin sekä kuluttajien aika että mainostila ovat todella, todella kilpailtuja. Kannattaisiko pahimman jouluhärdellin sijaan taktikoida ja pohtia hieman tarkemmin, mikä kuluttajia loppuvuonna oikeasti kiinnostaa?

Toribarometri_Q4_kansi.png

Lataa Toribarometri Q4/2017 tästä!

Tähän ostoaikeiden ja niiden ajoittumisen ymmärtämiseen päätimme sukeltaa ja loimme kuluttajakäyttäytymistä luotaavan Toribarometrin.

Vuosineljännes kerrallaan olemme Torin valtavan datan avulla selvittäneet, mikä kuluttajia todella kiinnostaa ja milloin. Trendien ja ostoaikeiden pohjana on se, mitä Torin yli 700 000 viikkokävijää selailivat ja mitä hakuja he tekivät viime vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Nyt ympyrä sulkeutuu, kun tarkastelussa ovat vuoden viimeisen neljänneksen osto-, haku- ja selailutrendit. Toribarometri Q4/2017 tarkastelee ajanjaksoa lokakuun alusta joulukuun loppuun.

Mikä talvella kiinnostaa suomalaisia?

Suosituimmat kategoriat Torissa ovat tasaisesti ympäri vuoden huonekalut ja sisustus, autot sekä asunnot. Näiden lisäksi loka-joulukuun datasta nousi erityisesti seuraavia asioita:

  • Elektroniikka kiinnostaa talvella: älypuhelinten, kaiuttimien ja pelikonsolien kiinnostus on huipussaan marras- ja joulukuussa. Muutama suosituin älypuhelinmalli vie lähes kaiken huomion.
  • Korut ja kellot hyppäävät joulukuussa – onko syy joululahjaideoiden vai pikkujoulujen?
  • Liikuntavälineiden haut lisääntyvät heti lumen tultua, vaikka suurin piikki on vasta tammikuussa.

Näiden lisäksi tuore Toribarometri Q4/2017 esittelee neljänneksen suosituimmat automerkit, viihde-elektroniikan haetuimmat brändit sekä paljastaa, mikä lelusarja oli viime talven suurin hitti Torissa.

Lataa trendikatsaus

 

Kolmen ensimmäisen kvartaalin Toribarometreihin pääset tutustumaan tästä.

 

 

Laura Kuusela

Kirjoittaja Laura Kuusela

Laura on markkinoinnin moniosaaja, jonka sydän sykkii etenkin b2b-brändeille. Päättäväisen ja positiivinen luonteensa ansiosta hän heittäytyy haasteisiin pelottomasti. Laura rakentaa Torin b2b-brändiä mediakentässä ja työskentelee tiiviisti mediamyynnin kanssa. Kiireinen arki soljuu työn ja perheen tasapainoiluna – naurua ja elämästä nauttimista unohtamatta!