Mitä hyötyä vertaiskaupasta on mainostajalle?

Thomas Tuominen | 24.10.2016

 

Vertaiskauppa, kirppis, C2C, second hand, kiertotalous... rakkaalla lapsella on monta nimeä, mutta miksi mainostajaa kiinnostaisi, mitä kuluttajat myyvät toisilleen?

 

Ensimmäisenä vastausvuoron saa tämän blogin innoittaja, palvelujen ja kaupan professori Hannu Saarijärvi Tampereen yliopistosta. Hän totesi Aamulehdessä näin: 

“Perinteiset uuden tavaran myyjät voivat hyötyä vertaiskauppabuumista myös lähtemättä itse suoraan siihen mukaan. Se voi onnistua esimerkiksi markkinoimalla vanhan korvaavia tuotteita sellaisilla kauppapaikoilla, joissa ihmiset myyvät ja ostavat käytettyä tavaraa.”

Seuraavaksi käännymme naapurimaamme vahvistuksen puoleen. Torin ruotsalainen sisar Blocket teetti tutkimusyhtiö Iniziolla viime vuonna tutkimuksen jonka mukaan yli 60 % kuluttajista tarkistaa ensin käytetyn tavaran saatavuuden ennen kuin hakee uutta. Sama trendi on nähtävissä nyt Suomessa.

Kirpparipuuhastelua vai oikeaa kauppaa?

Kaupan liiton vertaiskaupan tutkimus syksyllä 2015 havainnoi, että vertaiskauppailmiöstä on tullut isoa bisnestä eikä se enää ole tylsistyneiden koti-isien ja -äitien näpertelyä.

Tutkimus tiivistää käyttäjät näin: “Eniten vertaisverkkokauppaa käyvät alle 50-vuotiaat suomalaiset, miehet ja naiset lähes yhtä paljon. Se näyttää olevan etenkin lapsiperheiden suosiossa. Useimmiten ostetaan elektroniikkaa ja kodinkoneita, huonekaluja sekä vaatteita ja kenkiä.”

Kaupan liiton mukaan vertaiskaupassa liikkuu satoja miljoonia euroja, mikä on enemmän kuin suomalaiset kuluttavat yhteensä Virossa vuoden aikana. Torissa hämmästyimme itsekin sitä, kuinka paljon suomalaiset ostavat ja myyvät vertaiskaupassa.

Käytämme kaupanteon määrän seurantaan eBayn ja Amazonin standardiksi muodostamaa Gross Merchandise Volume (GMV) indikaattoria, joka kertoo Torissa tehtyjen kauppojen arvon. Tulosten vertailu benchmarkeihin osoitti, että Torissa kauppa käy samaa tahtia kuin vertailukohteissa. Torin GMV viimeisen 12 kk:n ajalta (436 M€) on samaa luokkaa kuin Suomen suurimmissa verkkokaupoissa Verkkokauppa.comissa (344 M€, v.2015) ja Gigantissa (461 M€, v.2015).

Mainonnan tulee palvella kuluttajaa, ei kuluttajan mainostajaa

Mainostajan pitää olla läsnä siellä, missä kuluttaja ostaa ja unelmoi. Parhaimmillaan mainonta on verkkokaupan käyttäjälle ostamista tukevaa palvelua. Näin ainakin silloin, kun mainonnassa hyödynnetään käyttäjän ostohetkeä: kun ollaan ostamassa käytettyä maastopyörää ollaan valmiina tutustumaan myös kypäröihin, valoihin ja vaatteisiin.

Käyttäjät näyttävät reagoivan positiivisesti myös natiiviformaatteihin. Kun kaupallinen sisältö integroituu kauppapaikan sisältöön, viestit uudesta tavarasta otetaan vastaan yhtä innokkaasti kuin käytetystä.

Jos käytetty on uuden vaihtoehto, miksi uusi ei voisi yhtä hyvin olla vanhan vaihtoehto, etenkin jos hinnassa ei ole suurta eroa?

Uusia tuotteita oikeassa hetkessä tarjoava mainostaja palvelee kuluttajia varsinkin silloin, kun käytettyä tavaraa ei riitä kaikille. Vertaiskaupassa on huimasti enemmän ostajia kuin myytävää tavaraa.

Esimerkiksi kodin viihtyvyyden perusasiat ovat aina muodissa: sohvien ja sänkyjen kysyntä on monikymmenkertainen suhteessa tarjontaan. Torin analyytikon Robert “Bob” Nykoppin mukaan “jokaista uniikkia sohva- tai sänkymyyjää kohden löytyy 20-40 uniikkia kävijää, joilla on ostoaie. Tämä myös selittää, miksi oikeanlainen mainonta näissä kategorioissa on niin tehokasta.”  

Jos vanha sänky hajoaa alta eikä vertaiskaupasta löydy sopivaa käytettyä tilalle, olisiko huonekaluliikkeen sänkytarjous tuossa hetkessä häiritsevä vai jopa tervetullut?

Vertaiskaupassa piilee potentiaalia, mutta mitä muuta digimainonnan pinnan alla kuplii? Pysy kartalla ja tiedä, mistä puhutaan. Tilaa alta Digivinkit -uutiskirje, joka tarjoaa digialan ajankohtaiset tärpit tiiviissä muodossa. Ei jaarittelua, vaan tiukkaa asiaa! 

Inspiroivaa ja vertaiskaupallista syksyä Keskuskadulta!

Tilaa Digivinkit

 

Thomas Tuominen

Kirjoittaja Thomas Tuominen

Tomppa toimii Schibstedillä Suomen kaupallisena johtajana. Hän on koputellut asiakkaiden ovia jo vuodesta 1996 ja uinut siitä lähtien syvällä tapahtuma- ja elämysmarkkinassa, ulkomainonnassa sekä lopulta onlinen ihmeellisessä maailmassa. Kilometrejä on kertynyt taksien takapenkeillä niin myyjänä kuin myynnin vetäjänäkin. Vapaa-aikanaan hän nauttii perheestään, liikunnasta ja hyvästä ruoasta sekä viinistä.