Mitä mainostajan pitää tietää hybridikuluttamisesta?

Laura Kuusela | 04.01.2017

Hybridikuluttaja etsii vanhaa, uutta, saatua ja tuunattua. Miten hybridikuluttaja sitten oikeastaan ostaa ja mitä hyötyä kuluttajien vertaiskaupasta on mainostajille? 

Istun junassa ja mietin kuumeisesti, mistä ihmeestä löydän uuden senkin eteiseen. Innostun aika ajoin sisustamisesta ja silloin saa huone kerrallaan uutta ilmettä. Selaan Toria. Löydän muutaman hyvän vaihtoehdon, mutta en täydellistä. Voisin ostaa uudenkin, kunhan se sopii kokonaisuuteen. Eksyn Torista natiivimainonnan kautta suomalaisen sisustusliikkeen kotisivuille ja selaan valikoimaa. En löydä sopivaa.

En löydä vielä muutamaan viikkoon, vaikka kuinka selaan uutta ja käytettyä, ja käyn muutamassa liikkeessäkin. Kuin tyhjästä tätini kertoo, että hänen pitäisi päästä eroon vanhasta tavarasta remontin alta. Onko senkkiä? No on, ja juuri sopiva. Täydellistä.

Olen elävä esimerkki hybridikuluttajasta, kuten moni muukin suomalainen tänä päivänä. Lähes aina, kun tarvitsen jotain uutta itselleni tai perheelleni, etsin ensin käytettyä. Torin käyttäjätutkimuksen mukaan käytettyä tavaraa ostavista yli 62 % on valmis ostamaan myös uutta. Niin minäkin. Hybridikuluttaminen on siis sekoitus uuden ostamista, käytetyn kierrättämistä, lahjaksi ja perinnöksi saamista, itse tekemistä, tuunaamista ja löytämistä.

Suomalaiset ovat hybridikuluttajia


Vertaiskauppa järkevöittää kuluttamista

Kulutuskeskeisyys ei ole enää trendi, vaan pikemminkin synti. Suomalaiset ovat omaksuneet vertaiskaupasta toimivan tavan vähentää ympäristön kuormitusta ja hiilidioksidipäästöjä. Vertaiskaupasta on tullut megaluokan ilmiö, jossa liikkuu satoja miljoonia euroja. 

Vertaiskaupan suosiosta kertoo myös se, että Torin GMV, gross merchandise volume, (11/2016: 456 M€) on tänä päivänä samaa luokkaa kuin esimerkiksi Gigantilla (4/2015: 461 M€). Aika merkittävää on myös se, että Schibstedin tutkimuksen mukaan vertaiskaupan potentiaalinen vaikutus kasvihuonekaasuihin on yli 12,5 miljoonaa tonnia. Se on paljon se. Vastaava selvitystä tehdään parhaillaan myös Suomesta ja tuloksista lisää alkuvuonna.

Vertaiskauppa järkevöittää ostamista, mutta ei tee kuluttajasta uuden tavaran myyjälle menetettyä tapausta. Jos lapsiperhe ostaa käytetyn lastensängyn toiselta kuluttajalta, niin yritys voi siinä välissä myydä uuden patjan.
 Näin totesi taannoin pääekonomisti Jaana Kurjenoja Kaupan liiton Vertaiskauppa-selvityksessä.

Ja näin se on. Ei käytettyyn autoonkaan osteta käytettyä vakuutusta tai puhkikuluneita renkaita, puhumattakaan muista palveluista, elintarvikkeista, kosmetiikasta… aina löytyy markkinaa myös uudelle. Hybridikuluttajat ovat in ja hybridikuluttaminen on tullut jäädäkseen.

Vertaiskauppa on ja tulee kasvavassa määrin olemaan olennainen osa verkkokauppaa ja online mainontaa. Mitä muita trendejä vuosi 2017 lupaa? Lue alan vaikuttajien näkemyksiä tämän vuoden digimainonnan trendeistä.

Lataa Digimainonnan trendiraportti 2017 ja lue, mitkä ovat kuumimmat trendit ja suurimmat haasteet mm. XXL:n Henri Molinin ja Klikkicomin Jukka Sundquistin mielestä.

Digimainonnan trendiraportti 2017

Laura Kuusela

Kirjoittaja Laura Kuusela

Laura on markkinoinnin moniosaaja, jonka sydän sykkii etenkin b2b-brändeille. Päättäväisen ja positiivinen luonteensa ansiosta hän heittäytyy haasteisiin pelottomasti. Laura rakentaa Torin b2b-brändiä mediakentässä ja työskentelee tiiviisti mediamyynnin kanssa. Kiireinen arki soljuu työn ja perheen tasapainoiluna – naurua ja elämästä nauttimista unohtamatta!