Mitä hyötyä hintavertailupalveluista on verkkokaupalle?

Yhä useampi kuluttaja aloittaa verkko-ostokset suoraan hintavertailupalvelusta. On helpompaa tutkia vaihtoehtoja sitä kautta kuin selata yksitellen läpi kaikki mahdolliset verkkokaupat.

Mutta mitä hyötyä hintavertailupalveluista on verkkokaupoille?

1) Lisää myyntiä

Hintavertailusivusto on parhaimmillaan yksi kevyesti aukeava ovi lisää verkkokauppaan. Mitä enemmän laadukasta liikennettä, sitä enemmän asiakkaita ja myyntiä. Hintavertailun kautta tulleet kuluttajat ovat jo lähempänä ostopäätöstä ja siten laadukasta liikennettä verkkokaupalle. Vertailusivustoissa on eroja. Toiset listaavat vain yhteistyösopimuksen tehneiden verkkokauppojen tarjonnan, mutta Hintaopas esimerkiksi kaikki 700 Suomessa toimivaa verkkokauppaa.

 

2) Markkina- ja kilpailijadataa

Dataohjautuva verkkokauppa on tätä päivää, mutta lisätietoa voi kerätä myös vertailupalvelusta. Parhaassa tapauksessa hintavertailupalvelu tarjoaa analytiikkaa, jonka avulla kauppias näkee, miten oma liikenne, hinnoittelu ja valikoima vertautuvat kilpailijoihin. Statistiikkaa hyödyntämällä voi silloin esimerkiksi havaita, jos varastoon kannattaa lisätä haluttu uutuus, joka vie asiakkaita kilpailijalle.

 

3) Läpinäkyvä kilpakenttä

Kuluttajille läpinäkyvyys on tärkeää. Esimerkiksi tutkimuslaitos Sifon Ruotsissa tekemässä kyselyssä yli puolet vastaajista ilmoitti vaihtavansa vertailupalvelua, mikäli nykyisin käytössä oleva palvelu ei olekaan riippumaton. Näkyvyys läpinäkyvässä ja riippumattomassa hintavertailussa sataa siis brändinkin laariin luotettavuutena.

 

Bonuksena kolmen kohdan listaan vielä yksi kuluttajan näkökulmasta tärkeä ominaisuus – postikulut. Maksupalveluyhtiö Klarnan teettämän tutkimuksen mukaan kaikista nettikauppojen ostoksista jopa puolet jätetään kesken. Joka neljäs kertoi jättävänsä ostokset tekemättä, koska kuljetuskustannukset yllättivät. Hintavertailupalvelu helpottaa tilannetta kertomalla palvelun käyttäjälle myös toimituskulut. Kauppiaalle tämä tarkoittaa sitä, että ostoskoreihin ei jää enää roikkumaan tavaraa turhaan ainakaan toimituskulujen takia.

 

Lue myös hakukoneoptimoinnin perusvinkit verkkokauppialle, lataa opas alla olevasta kuvakkeesta.

Lataa trendikatsaus

 

Liisa Matinvesi-Bassett

Kirjoittaja Liisa Matinvesi-Bassett

Vierasblogin kirjoittaja Liisa Matinvesi-Bassett on Hintaopas.fi:n Suomen maajohtaja. Liisaa innostaa kasvavan ja digiteknologiaa hyödyntävän kuluttajapalvelun rakentaminen, sekä verkkokaupan kehittäminen Suomessa. Hintaopas on Schibsted-konserniin kuuluva Torin sisarpalvelu.