Mistä rakentuu menestyvä yhteistyö?

Paul Arpikari | 23.03.2017

Yritysten välisiä yhteistyösuhteita voi verrata parisuhteeseen. Rakastumisen hetkellä molemmat näyttävät parhaimmat puolensa, mutta kuinka kauan illuusio pysyy yllä? Se, miten suhde jatkuu ensihuuman jälkeen, on oleellisinta.

Niin yritysten kuin ihmistenkin välillä parhaiden suhteiden ytimessä on luottamus. Miten luottamus syntyy ja mihin se johtaa? Suhteen jatkuminen on kiinni molempien kyvykkyydestä tehdä arkisia, rakentavia ja toista helpottavia liikkeitä.

Mediaurani 10-vuotispäivän kunniaksi pohdin matkan varrella oppimiani asioita yhteistyöstä media-alalla. Myyntisuhteet, kumppanuudet ja muut yhteistyön muodot kahden yrityksen välillä ovat olleet työni ytimessä alusta asti. Mielenkiintoista on se, millaisilla malleilla menestytään, mistä syntyy kestävä luottamus ja mikä taas johtaa tavanomaiseen tai huonosti toimivaan suhteeseen.

Tässä viisi vinkkiäni toimivaan yhteistyöhön:

#Arvostus

Tavalla tai toisella jokaisessa palaverissa on läsnä jonkinlainen voimasuhteen ylivertaisuus jommalta kummalta puolelta. Voimasuhteita käytetään usein tarpeettomasti nostattamaan vahvemman osapuolen heikkoa itseluottamusta. Niin julmaa kuin se onkin, tähän on sortunut ihan joka ikinen palavereissa käyvä. Vähennetään siis oman egon nostatusta ja kasvatetaan kunnon itseluottamus. Käytetään palaveriaika ennemmin antamiseen ja ennen kaikkea kuuntelemiseen. Kaiken ytimessä on molemminpuolinen arvostus.

#Avoimuus

”Jos kukaan ei kerro mitään, niin kukaan ei tiedä mitään” on ikivanha sananlasku, joka pitää edelleen kutinsa. Jotta yhteistyökumppani voi auttaa asiakasta, niin hänen on tiedettävä mahdollisimman paljon vaikutusvallassaan olevista asioista. Joskus kannattaa lipsauttaa vähän enemmän tietoa kuin ehkä pitäisi, jotta kumppani pystyy ymmärtämään mahdollisimman hyvin yrityksen maailmaa, tavoitteita ja haluttuja tuloksia.

#Ansaitseminen

Jotta ansaitset sen jaloimman eli luottamuksen, on myös toimittava sen mukaisesti. Erityisesti myyjien ammattiryhmän yksi suurimpia akilleenkantapäitä on ylimyyminen, joka johtuu lyhytnäköisestä toiminnasta ja johtaa ennemmin tai myöhemmin tulosten kyseenalaistamiseen tavoitteiden valossa. Hyvin todennäköisesti kaikki ovat enemmän kiinnostuneita realistisista lupauksista ja kokemukseen nojaavista näkemyksistä, joten ylitä odotukset ja tee vaikutus!

#Antaminen

Jotta voidaan puhua aidosta yhteistyöstä, täytyy molempien osapuolten antaa ja ottaa. Aito yhteistyö ei synny sillä, että toinen puoli tinkaa hinnan aina loppuun asti. Syvällisessä yhteistyössä fiksu tilaaja tietää, että tinkaaminen ja tiedon panttaaminen ei voi johtaa mihinkään muuhun kuin huonoon toimitukseen. Harvoin sitä myönnetään, mutta tämmöiset asiakkuudet ovat usein myyjän prioriteettilistalla viimeisenä. Silloin laatu ja luovuus ratkaisuissa kärsii. Kun antaa, myös saa.  

#Aika

Mikään hyvä asia ei synny sekunneissa, ei viikossa eikä välttämättä kuukausissakaan. Kaiken ydin eli luottamus rakentuu ajan kanssa. Vahvuus ei näy usein vielä ensimmäisellä yhteistyön kvartaalilla, joten aikaa ja pitkäjänteisyyttä tarvitaan, molemmilta puolilta.

Nämä viisi a:ta - arvostus, avoimuus, ansaitseminen, antaminen ja aika - rakentavat pitkäjänteistä yhteistyötä ja luottamusta. Vasta kun kaikki palaset ovat kohdillaan, päästään oikeasti tuottamaan lisäarvoa toisille ja tekemään menestyksekästä yhteistyötä.


Miten media-alan toimijoiden roolien muuttuminen vaikuttaa yhteistyöhön? Lataa alta Digimainonnan trendiraportti 2017 ja lue digialan vaikuttajan näkemyksiä siitä, miten yhteistyötä ja osaamista digialalla pitäisi kehittää. 

Digimainonnan trendiraportti 2017

Paul Arpikari

Kirjoittaja Paul Arpikari

Paul on media-alan moniosaaja, Torin suoramyynnin vetäjä sekä hyvän digimainonnan sanansaattaja. Vapaa-aika kuluu perheen, jalkapallon ja Suomen parhaiden ribsien valmistuksen parissa.