Miljardi on sopivan pyöreä luku

Juha Meronen | 30.11.2017

Vertaiskaupan ja markkinapaikkojen kokoa ja merkitystä yhteiskunnalle on haastavaa hahmottaa. Raportointi ei ole vakiintunutta, Tilastokeskus ei kerää tietoa ja Kaupan Liiton ansiokkaasta tutkimuksesta on jo kaksi vuotta.

Kuluttajakäyttäytymisen pysyvä muutos takaa vertaiskaupan vakaan kasvun. Suomalaiset tiedostavat entistä paremmin vastuunsa maapallon tulevaisuudesta ja osaavat vertailla uutta ja käytettyä sekä hankkiutua tehokkaasti eroon tarpeettomasta tavarastaan. Tavaroiden kierrättäminen on suomalaisille arkipäivää. Me Torissa teimme tutkimuksen aiemmin tänä vuonna, jossa arvioitiin, kuinka paljon vertaiskauppa Torissa säästää maapallon resursseja.

Vaikutus ei ole kuitenkaan pelkästään hiilidioksidipäästöjen säästöjä. Tori on kiertotalouden alusta, joka fasilitoi kaupankäyntiä. Kiertotalouden termistön kannalta Torin kautta toteutetaan arvokkainta sisäkiertoa, jossa tavaran tarina jatkuu kokonaisena eikä sitä tarvitse välissä purkaa materiaaleiksi. Kiertotalous ja vertaiskauppa tarvitsee euromääräisen mittarin saadakseen tarvitsemansa huomion!

Tori_miljarditavoite.png

Oikea mittari on GMV eli Gross merchandise volume, joka kertoo markkinapaikan kautta käytävän kaupan volyymin. Vertaiskaupan kohdalla kyse on käyttäjien välisen kaupan arvosta.

Meille torilaisille GMV on erittäin tärkeä asia. Torin arvolupaus “kaikille hyvät kaupat” on kaikki kaikessa ja viittaa markkinapaikan likviditeettiin. Yksinkertaisesti: Torissa kauppa käy. Ostajat löytävät myyjät Hangosta Utsjoelle, autoista kodin tavaroihin.

Torissa mitataan GMV:tä eri aikajänteillä päivätasosta aina vuoden jaksoon. Torin kahdentoista kuukauden GMV on juuri noussut kuuden sadan miljoonan euron yli.

Vertailu lienee paikallaan. Verkkokauppa.comin liikevaihto oli viime vuonna 372 M€ ja Stockmannin tavaratalojen ja verkkokaupan liikevaihto 636 M€.

Miljardi euroa vuosittain - hyvä pyöreä luku tavoitteeksi

Minä itse olen tehnyt Torissa viimeisen vuoden aikana 11 kauppaa - esimerkiksi auto kävi kaupaksi keväällä, ostin yhdet hiihtomonot ja olen löytänyt ostajan erinäisille kodin kamoille. Näiden kauppojen yhteenlaskettu arvo eli minun oma GMV on yhteensä 7 780 euroa. Se vastaa 0,0013 % Torin GMV:stä. Mutta hei, meitä käyttäjiä onkin pitkälti kolmatta miljoonaa!

Niin se miljardin euron tavoite. Onhan se iso luku, mutta samaan aikaan Alibaban Jack Ma tavoittelee biljoonaa.

Me haluamme osaltamme olla rakentamassa kestävää kehitystä. Lue lisää Tytti Lönnqvistin blogista Vastuullisuus liiketoiminnan katalysaattorina.

Juha Meronen

Kirjoittaja Juha Meronen

Juha toimii Torin toimitusjohtajana luotsaten siitä menestystarinaa kulttuurin kautta. Hänen intohimonsa on kokonaisvaltainen johtaminen ja työn tulevaisuus, jossa dataorientaatio ja ihmisläheisyys mahtuvat samaan lauseeseen. Työn vastapainona toimii perhe, tyttökorisjengin valmentaminen ja oma kestävyysurheilu.