Median data on uusi avokadopasta

Mika Räihä | 26.09.2017

Digimainonnan kohdennuksessa käytettävä mediatalojen ja verkostojen tarjoama kolmannen osapuolen datan määrä tai saatavuus ei ole ongelma. Dataa on – ja paljon. Sitä on niin paljon, että mainostajan on todella vaikea tulkita saati arvioida, minkä datan avulla saa parhaat tulokset omalle liiketoiminnalleen.

Haaste on datan ympärillä käytävä värikäs keskustelu, josta puuttuu yhteiset määritelmät ja pelisäännöt. Onko dataa tarjoavien toimijoiden “datapolitiikka” tarpeeksi läpinäkyvää? Ymmärtääkö mainostaja, miten data kerätään, miten kohderyhmä on rakennettu ja miten sitä kannattaa hyödyntää? Tiedämme kaikki vastauksen. Ei taida ymmärtää.

Avoimella datapolitiikalla parempia tuloksia

Koko datakeskustelusta on tehty tahattomasti vaikeasti tulkittavaa. Se ei varsinaisesti ole lisännyt datan käyttöä siinä määrin, että mainostaja saisi median datasta parhaan mahdollisen hyödyn. Mutta juuri siksi aihe onkin tärkeämpi kuin koskaan.

Kuvailisin dataa kuin avokadoa ruokakaupoissa kymmenen vuotta sitten. Uusi tulokas vaikutti hyvältä ja monet meistä viestittivät trendikästä maailmankatsomusta noukkimalla tuon vihreän kummajaisen ostoskärryynsä, tietämättä kuitenkaan, mihin ruokaan sitä kannattaa käyttää. 

Median datan hyödyntämisen kanssa on nyt sama tilanne, ja me haluamme Torissa tehdä saman, mitä Gullichsenit tekivät avokadolle. Haluamme auttaa suomalaisia yrityksiä ymmärtämään hyvän ja huonolaatuisen datan erot sekä saamaan digimainonnan datasta kaiken potentiaalin irti. 

Mitä mainostajat haluavat tietää median datasta?

Torissa olemme lähteneet etsimään vastausta tähän kysymykseen avoimen dialogin kautta. Käymme mainostajien kanssa keskustelua siitä, minkälaisia datakohderyhmiä kannattaa kaupallistaa, jotta ne vastaavat mainostajien tarpeisiin.

Voin ylpeästi seistä sen takana, että meillä on Suomen laadukkainta dataa kuluttajien ostokäyttäytymisestä: tiedämme, mitä suomalaiset ostavat ja milloin. Olemme aloittaneet yhteistyössä mainostajien kanssa juuri tuon datan hyödyntämisen digimainonnan kohderyhmien rakentamisessa.

Keskustelumme mainostajien kanssa ovat osoittaneet, että mediatalojen sekä dataa tarjoavien yritysten on luotava yhteiset pelisäännöt sille, mitä datasta pitää kertoa. Me Torissa haluamme peräänkuuluttaa juuri avoimuutta. Kerromme avoimesti oman datamme DNA:n ja sen miten se on kerätty yli 800 000 aktiivisen, tunnistetun käyttäjän ostokäyttäytymisen avulla.

Paremman datan ja palvelukokemuksen positiivisella kehällä parempia tuloksia

Parhaimmillaan datan avulla mainostaja pystyy synnyttämään uutta ostamista. Tulevaisuudessa uuden liiketoiminnan synnyttäminen ja ostojen maksimoiminen nousevat kokonaan uudelle tasolle, kun ihmisen sijaan koneet analysoivat kuluttajien liikkeitä ja tarpeita.

Kukaan ei vielä tiedä mitä kaikkea keinoäly ja koneoppiminen tuovat datamarkkinaan, mutta merkkejä tulevasta on jo olemassa. Esimerkiksi Walmartilla on jo käytössä koneita, jotka laskevat ihmisvirtoja, analysoivat, miten ihmiset liikkuvat ja löytävät ne asiakkaat, jotka viettävät kaupassa kaikkein eniten aikaa, analysoivat heidän ostoskoriensa sisältöä ja muuttavat tuotteiden sijoittelua sen mukaan. Kun tuotteiden sijoittelu on näin optimoitu, asiakaskokemus on sujuvampi.

Tämä pätee myös mediamaailmaan: mitä enemmän opimme käyttäjistä, sitä paremman palvelukokemuksen pystymme tarjoamaan. Mitä parempi palvelukokemus, sitä enemmän käyttäjiä ja sitä laadukkaampaa dataa pystymme tarjoamaan mainostajille.

Uskon, että tarvitsemme siis kipeästi yhteisiä pelisääntöjä ja avoimempaa datapolitiikkaa, jotta saamme tällä hetkellä vajaakäytöllä olevan median datan hyödynnettyä ja mainostajille yhä parempia tuloksia digimainonnalla.

Ota yhteyttä, niin kerromme mielellämme lisää ajatuksistamme datan hyödyntämisen suhteen!

Voit lukea lisää näkemyksiämme digimainonnan datan hyödyntämisestä myös muista blogiteksteistämme. Tilaa alta blogikirjoituksemme, joissa käsittelemme digimainonnan mahdollisuuksia kohdentamisesta kokeiluihin.

 

Torin blogikirjoitukset sähköpostiin

Mika Räihä

Kirjoittaja Mika Räihä

Digitaalisen liiketoiminnan kehittämisen ja myynnin osaaja Mika Räihä vastaa Torissa mediamyynnistä. Matka digimaailmaan alkoi jo vuonna 2001 Tjäreborgilla, jolloin vain alle prosentti matkoista myytiin verkon kautta. Mikalla on vahva tausta ohjelmallisesta ostamisesta ja mediatoimistoista. Mika on intohimoinen matkailija ja omaa syntisen suhteen hyvään ruokaan ja viiniin.