Markkinointibudjetti ei riitä? Näin myyt digimainonnan johdolle

Sanna Kaukolahti | 26.10.2017

Markkinoija on uusi myyjä.

Pelkkä markkinointiosaaminen ei enää riitä, vaan markkinoijan on osattava myydä ideat ja pystyttävä todentamaan tulokset johdolle. “Tää olis tosi kiva” -tasoinen perustelu harvoin riittää. Miten johdon saa vakuuttumaan siitä, että markkinointiin investoiminen kannattaa?

Markkinoijat tietävät, että budjetti kannattaa kohdentaa sinne, missä ostajat ovat eli useimmiten verkkoon. Digimainonta on kustannustehokasta, nopeaa ja mitattavaa, mutta se jää markkinoinnin ja median väliseksi salaisuudeksi, jos markkinoija ei onnistu myymään ideoitaan eteenpäin.

Oman yrityksen ”kulmahuone” ei ole yleensä suoraan yhteydessä yhteistyökumppaneihin, joten markkinoijan tehtäväksi jää myydä medialta ja yhteistyökumppaneilta tulleet ideat eteenpäin ja raportoida tuloksista yrityksen sisällä.

Monesti vakuuttaminen on vaikeaa ja vaatii rohkeutta, muuten ei budjettia heru.

Siksi kokosin markkinoijien avuksi kolme vinkkiä, jotka auttavat vakuuttamaan päättäjät digimainonnan tuottavuudesta ja kasvattamaan markkinointibudjettia.

1.     Valmistaudu huolella ja kilpailuta mediat

Kun markkinoinnin tavoitteet ja mittarit on määritelty, on aika miettiä, mitä markkinointibudjetilla saa ja miten se kannattaa jakaa eri medioiden kesken.

Vertaile medioita ja selvitä, vastaavatko ehdotukset tavoitteita, tavoittavatko mediat oikeat kohderyhmät ja onko hinnoittelu sitä, mitä on aiemmin puhuttu.

Valmistaudu vastaamaan näihin johdon kysymyksiin:

  • Miten olet kilpailuttanut mediat?
  • Miksi päädyit tähän ehdotukseen?
  • Tavoitammeko oikean kohderyhmän?
  • Mitä tuloksia ratkaisulla saavutetaan
  • Millä aikavälillä investointi maksaa itsensä takaisin?

2.     Pyydä media mukaan esittämään yhteistyöidea

Paras vaihtoehto on pyytää median edustaja mukaan, kun uusia ideioita esitetään johdolle. Näin pystyt taklaamaan johdolta tulevat kysymykset helpommin. Muista, että median edustaja on sinua auttamassa ja hänen läsnäolonsa helpottaa omaa työtäsi.

Pyydä median edustajaa selvittämään ennakkoon:

  • Onko medialla referenssejä, jotka osoittavat, miten digimainonta on toiminut muilla asiakkailla?
  • Miten media mittaa tuloksia ja raportoi niistä?
  • Miten yhteistyötä tehdään käytännössä?

3.     Seiso ratkaisun takana

Kun olet varma valinnasta, löydät tavan esittää asian vakuuttavasti yrityksesi päättäjille. Kokeile rohkeasti, luota itseesi ja usko ratkaisuun. Näin saat varmuuden, jolla vakuutat kollegat ja yrityksen päättäjät.

Valmistaudu vastaamaan näihin johdon kysymyksiin:

  • Kuinka paljon investoit digimainonnan kokeiluun/ uuden mainosratkaisun testaamiseen?
  • Mitä kokeilu tuotti (x % enemmän verkkosivuliikennettä, joista X % konvertoitui liideiksi/ ostoiksi TAI X € lisää verkko-ostoja?
Kun päätös on tehty ja rahahanat auenneet, pidä huoli, että tuloksia syntyy, haasta mediaa ja vaadi tuloksia. Onnistuneen kokeilun jälkeen tee pitkän tähtäimen suunnitelmia, peilaa yhteistyötä yrityksen liiketoiminnan tavoitteisiin ja ota media mukaan suunnitteluun aikaisessa vaiheessa.

Näin luot pitkäkestoisia kumppanuuksia, jotka auttavat yritystäsi saavuttamaan markkinoinnin ja digimainonnan tavoitteet sekä kasvattamaan liikevaihtoa ja tulosta. Euroissa osoitettavat tulokset mahdollistavat myös budjetin kasvattamisen, ellei jopa tuplaamisen.

Yksinkertaista, mutta vaatii vakuuttavan myyjän taitoja!

 

Lataa Digimarkkinoijan taskukirja alta ja lue lisää vinkkejä medioiden vertailuun ja oikeiden ostajien tavoittamiseen.

Lataa

Sanna Kaukolahti

Kirjoittaja Sanna Kaukolahti

Sanna on media-alan ammattilainen, jolla on monen vuoden kokemus tv-myynnin parista niin MTV:llä kuin Sanomillakin. Brändimainostajat ovat lähellä Sannan sydäntä, erityisesti hän innostuu erilaisista haasteista asiakkaan liiketoiminnassa. Torissa Sanna on sukeltanut vieläkin syvemmin digin maailmaan ja nauttii joka hetkestä. Vapaa-aika kuluu perheen, ystävien ja pitkien kävelylenkkien parissa elämää pohtien. Myös lasi hyvää Rieslingiä on aina paikallaan!