Lomailetko onnesi ohi, mainostaja?

Laura Fieldhouse | 04.07.2017

MarkkinointiKollektiivi nosti juhannuksen jälkeisenä maanantaina tärkeän asian framille. Suomalaiset mainostajat miettivät liian helposti, että kesä on vain loma-aikaa ja päätyvät himmailemaan ja lomailemaan, kun pitäisi olla apajilla.

En voisi olla enempää samaa mieltä. Otetaanpa esimerkiksi heinäkuun kaksi ensimmäistä viikkoa. Ne ovat meillä Torissa vuokra-asuntojen hullut päivät. Opiskelijavalintojen julkistaminen kesäkuun lopulla saa aikaan sellaisen kuhinan, että kaikki, siis ihan kaikki mittarit moninkertaistuvat: sivulatausten määrät, ilmoitusmäärät, yhteydenottojen määrät, asetettujen hakuvahtien määrät. Volyymi on niin merkittävä, että vuokra-asuntojen osalta puhutaan koko vuoden suurimmasta huipusta.

Näennäisen hiljainen heinäkuu tarjoaakin mainostajalle todella timanttisen paikan tavoittaa muuten vaikeaa nuorten aikuisten kohderyhmää. Lomailun sijaan monen markkinoijan pitäisi olla juuri silloin hereillä.

Uudelle paikkakunnalle muuttavan opiskelijan ostoslista ei nimittäin ole lyhyt. Asunnon löydyttyä tarvitaan kotivakuutus, sähkösopimus, muuttopaku, netti tai ainakin parannettu mobiililiittymä, useimmiten jotain kalustetta, kenties mikroa ja niin edelleen. Toisella puolella ovat sitten vuokranantajat, joista moni on yksityishenkilö ja yhtä lailla kaipaa esimerkiksi vakuutus- tai pankkipalveluita, remonttitarvikkeita ja niin edelleen.

Markkinointi-ihmisten siis kannattaakin tuulettaa pois vanha usko siitä, että kesäisin koko Suomi pysähtyy. Oikea-aikainen, dataan perustuva markkinointi ei pidä kesätaukoa. Asuntojen lisäksi Torissa näkyy muitakin selkeitä trendejä ja sesonkeja, jotka nousevat juuri kesällä. Torin käytöstä on tullut monelle niin tiivis osa arkea, ettei siitä luovuta lomallakaan. Erityisesti jos säät eivät helli niin Torissa käydään vilkkaasti kauppaa myös heinäkuussa.

Kesän trendeistä lisää Toribarometrissa Q3/2017, jonka voit ladata tästä alta.

Lataa trendikatsaus

Laura Fieldhouse

Kirjoittaja Laura Fieldhouse

Laura on ollut alusta lähtien mukana luomassa Torin tarinaa. Tori-uransa aikana hän on pitänyt päässään useita eri hattuja ja siten kasvattanut laaja-alaista näkemystä Suomen suosituimman kauppapaikan rakentamisesta. Keskeisimpänä hän on vastannut Tori-brändin rakentamisesta ja kehittämisestä ja hoitanut myös markkinointia ja viestintää. Laura on intohimoinen matkustelija ja vapaa-aikana hänet löytää todennäköisimmin ulkoilemasta tai muuten puuhaamasta perheen parissa.