Kumppanuudet - kummitusjunan viimeinen vaunu?

Timo Huhtamäki | 08.12.2017

Tämä blogaus sai alunperin intoa Tori.fin markkinointijohdolle suunnatusta digimainonnan kumppanuuksien trendikatsauksesta, jonka kooste ilmestyy pian. Vastatessani kysymyspatteristoon tulin itsekin ajatelleeksi kumppanuuksia, jotka aivan liian usein ovat markkinointijunan viimeinen vaunu.

Kaikki tiedämme, ettei mikään herätä niin paljoa mielipiteitä kuin keskustelu parhaista markkinoinnin kumppaneista. Näkökulma kumppaneihin on usein kuitenkin liian kapea: puhutaan liikaa kumppanista ja liian vähän yhteistyöstä, jossa onnistuminen näkyy kuin suurentavasta vessan peilistä.

Pointtini on siinä, että kumppanuuksien arvonluonti on pitkälti yhteistyön armoilla. Jos ajatuskelaa purkaa pidemmälle, niin yhteistyön onnistuminen on usein hyvän kommunikaation lopputulos - niin markkinoinnin kumppanuuksissa kuin elämässä yleensäkin. Hyvä kommunikaatio siis synnyttää hyvän kumppanuuden.

Hyvä kumppanuus vaatii hyvää viestintää

Millaista hyvän kumppanuuden synnyttävä kommunikaatio sitten on? Minusta se tässä yhteydessä on avoimuutta ja selkeyttä.

Markkinoijat kyllä tietävät, ettei ole juuri mitään puuduttavampaa kuin kirjoittaa kaiken kiireen keskellä briiffiä kampanjasta. Usein kuulee tekosyitä, että nopeammin ja paremmin saman saa kerrottua suullisesti. Ihan hilipatihippaajuttua.

Jos ei saa kirjallisesti kuvailtua keskeisintä tahtotilaa ja ambitiota, on suullinen selvitys todennäköisesti vieläkin monipolvisempi ja lopputulos todellinen arpalappu. Ajatukset kannattaa siis jäsentää kirjoittamalla ja viestin kirkkaus koeponnistaa itselleen ääneen lukemalla. On myöhäistä antaa debriefingissä palautetta pieleen menneistä toimenpiteistä, jos suunta alunperinkin oli kuin suullinen versio kebab-pizzerian 3-sivuisesta menusta.

Kumppanille sijaa sydämeen

Mistä hyviä kumppanuuksia sitten löytyy? Toki eri tahot teettävät ranking-listoja ja palkintopokaaleja päräyttävistä toteutuksista jaetaan monta kertaa vuodessa.

Minulle asian lähestyminen näin kaavamaisesti on vaikeaa. Harvoin treffipalstoillakaan se juuri itselle sopiva kumppani löytyy ”papereiden perusteella”. Usein kumppanuussuhteen syveneminen vaatii koitoksia ja yhteistä matkaa - toisinaan juhlia ja joskus myös rehellistä riitelyä. Kaikki kumppanit eivät myöskään sovi kaikille markkinoijille: toiset kaipaavat ideoita ja näkemystä, toisilla markkinoijilla ne ovat jo valmiina ja vain maailmanluokan tuotanto tai jonkin tekninen osaaminen puuttuu.

Uskon kumppanuuksissa mitä suurimmassa määrin tunnepitoisiin ajureihin: omiin kokemuksiini peilaten uskon, että minulla asiakkaana on oltava paikka kumppanin ajatuksissa ja sydämessä - ja toisin päin. Vain näin syntyy tarvittava luottamus ja innostus.

Olen itse ollut markkinoinnin johtamisen kanssa täysipäiväisesti tekemisissä vuodesta 2010. Aika on ollut ehdottomasti työhistoriani jännittävintä. Ei vain siksi, että markkinointiin liittyvät asiat saavat etuoikeutetusti olla liiketoiminnan uudistumisen ja strategiaprosessien keskiössä. Vaan myös siksi, että kampanjoita - ja erityisesti viestintää - tehdessäni tulee usein sama tunne kuin lapsuuden kummitusjunassa: innostunut epätietoisuus siitä, mitä seuraavan kulman takaa paljastuu.

Tuo luonteeltaan kutkuttavan jännityksen ja uteliaisuuden yhdistelmä piristää montaa muutakin markkinoinnin ammattilaisia päivästä toiseen. Parhaimmillaan kumppanit ovat kanssamme kummitusjunan ensimmäisessä vaunussa - yhä liian usein kuitenkin siellä viimeisessä - ja hyvä jos edes pysyvät aina kyydissä.

Otetaan siis kumppanit mukaan siihen ensimmäiseen vaunuun. Mutta vain sellaiset, jotka haluavat pitää kädestä eivätkä lopeta huvipuistossa käymistä, kun lanseerauspäivän päätteeksi niskaan tippuu pari kärkkäästi viestinkärkiämme kommentoivaa Twitter-noita-akkaa.

Kokosimme kompaktiin pakettiin 10 markkinointi- ja mediajohtajan näkemyksiä ja ajatuksia kumppanuuksista. Ota Digimainonnan kumppanuuksien trendikatsaus lukuun:

Lue Digimainonnan kumppanuuksien trendikatsaus

Timo Huhtamäki

Kirjoittaja Timo Huhtamäki

Timo on pitkän linjan markkinointi- ja viestintäosaaja, joka toimii Torissa markkinapaikkajohtajana. Työpäivät koostuvat niin markkinoinnin, viestinnän, asiakaspalvelun kuin analytiikankin tiimien sparraamisesta ja ohjaamisesta kasvuun ja tuloksellisuuteen. Työn vastapainona Timo käy tiuhaan kuntosalilla ja opiskelee kieliä.