Hakukoneoptimoinnissa huijaaminen on uhkapeliä – vältä näitä harha-askeleita

Jenni Tuomisto | 26.05.2017

Hakukoneoptimoinnissa kätevät kikat, jotka vaikuttavat liian hyviltä ollakseen totta, yleensä ovat juuri sitä. Missä tilanteissa hakukoneoptimoijan hälytyskellojen pitäisi soida?

Kun huomaat ajattelevasi: 

“Tämähän on naurettavan helppoa. Miksi muut eivät käytä näin hyvää kikkaa?”

Siksi koska Google tunnistaa huijausyritykset ja rankaisee sivustoasi. Jos käytät kyseenalaisia konsteja hakuoneoptimoinnissa, pelaat Googlea vastaan riskiä peliä. Sen lopputulos on sama kuin missä tahansa uhkapelissä: the house always wins.

Miten sitten voi välttää laittamasta kaikkia pelimerkkejä häviävän kortin varaan? Tulos Helsinki Oy:n SEO Team Lead Simo Orpanan mukaan ainakin seuraavissa tilanteissa on hyvä herkistyä hälytyskellojen varoittavalle kilkatukselle. 

1. “Hah, olen luonnonlahjakkuus hakukoneoptimoinnissa!”

 “Sinne vaan avainsanoja riittävästi otsikoihin ja tekstiin, niin johan alkaa hakukonesijoitus nousta.”

Google ei katso hyvällä avainsanojen toistamista luonnottoman usein. Avainsanojen liiallinen käyttö eli keyword stuffing laskee hakutulossijoitusta tai johtaa siihen, että sivusto poistetaan tuloksista kokonaan.

Avainsanojen piilottaminen tai toistaminen ovat muinaisjäänteitä ajalta, jolloin hakukoneet eivät vielä pystyneet “ajattelemaan kuin käyttäjät” ja tunnistamaan tekstin rakennetta ja asiayhteyttä.    

“Verkkohan on täynnä sivustoja, joilta voi saada linkkejä. Jos ei muu auta, linkkejähän voi ostaa.”

Kaikki linkit eivät vaikuta hakukonenäkyvyyteen, vaan Googlea kiinnostaa olennaiset ja arvokkailta sivustoilta tulevat ulkoiset linkit. Tällaisia sivustoja ovat vilkkaat sivustot, joilla on paljon liikennettä.

Myös linkin sijainti vaikuttaa arvokkuuteen: linkin tulisi sijaita luonnollisella tavalla tekstissä ja relevantissa asiayhteydessä. Esimerkiksi sivubannerissa tai footerissa olevat linkit eivät kerää juurikaan käyttäjien klikkauksia.

 

2. “Käytä tätä avainsanaa ja sivustosi on ykkösenä hetkessä.”

Jos hankit kumppanin hakukoneoptimoinnin tekemiseen, älä usko liian ruusuisia myyntipuheita. Jos konsultti väittää, että pääset hetkessä ykköseksi jollain tietyllä avainsanalla, hän ei todennäköisesti tiedä, mistä puhuu.

Hommansa osaava SEO-konsultti todennäköisesti korostaa sitä, että hakukoneoptimointi vaatii kovaa työtä ja kärsivällisyyttä. Edes konsulteilla ei ole avaimia salaiseen käytävään, joka johdattaa pikavoittojen luo, tai kristallipalloa, joka kertoo, mikä avainsana toimii pomminvarmasti.

Oikeiden avainsanojen etsiminen vaatii avainsanatutkimusta ja aikaa. Tuloksia tuottavat avainsanat ovat riittävän suosittuja, eli niillä tehdään tarpeeksi Google-hakuja, ja relevantteja niille käyttäjille, joita haluat houkutella sivustollesi. Toisaalta todella suosituilla hakusanoilla voi olla vaikea sijoittua korkealle hakutuloksissa, koska kilpailua on niin paljon.

Yleisten “lyhyiden” avainsanojen sijaan ns. long-tail eli pitkän hännän avainsanat tuottavat yleensä enemmän oikeanlaista liikennettä, esim. ostoaikeissa olevia kävijöitä verkkokauppaan. 

Lyhyt avainsana: puutarhakalusteet 
Pitkän hännän avainsana: kahdenistuttava, säänkestävä polyrottinkinen sohva terassille

 

3. “No niin, hoidetaan tämä kerralla kuntoon!”

Vaikka hakutulossijoitus harvemmin pompsahtaa ykköseksi yön yli, tipahtaminen huipulta voi tapahtua nopeasti. Tämän päivän ykkönen voi olla huomisen kakkonen. Hakukoneoptimointi ei siis ole projekti, jonka voi kuitata valmiiksi heti, kun sivusto näkyy hakutuloksissa ensimmäisenä. 

Sivustosi sijoitus Googlen hakutuloksissa elää koko ajan suhteessa muihin sivustoihin, joten hakukoneoptimointi vaatii jatkuvaa tekemistä.  Sivu ei tule kerralla kuntoon, vaan optimoinnin vaikutuksia on seurattava ja tehtävä parannuksia vähitellen. 

Tarkista siis säännöllisin väliajoin, miten sivustosi sijoittuu tärkeillä avainsanoilla ja mikä on Googlesta tulevan orgaanisen liikenteen määrä.

Seurantaa helpottaa hakukoneoptimointisuunnitelma, jossa priorisoit, mitä teet ensin ja mistä jatkat sen jälkeen. 

Listaa suunnitelmassa konkreettisia tehtäviä etenemisjärjestyksessä:

  1. Aloita avainsanatutkimuksesta.
  2. Varmista, että valitut avainsanat löytyvät titleistä, pääotsikoista ja leipätekstistä. 
  3. Varmista, että jokaisella sivulla on meta-kuvaus, joka sisältää avainsanoja.

Hakukoneoptimoinnin ei tarvitse olla monimutkaista, ainoastaan systemaattista ja pitkäjänteistä. Hakukoneoptoimoinnin tulokset eivät näy yhdessä yössä, mutta vääjäämättä, jos vain jaksat tehdä systemaattisesti.

Mitä sitten oikeastaan pitäisi tehdä ja mihin kannattaa keskittyä, kun aika on rahaa ja rajallista? Lataa alta uusi hakukoneoptimoinnin opas, jossa käymme läpi perusteet askel askeleelta.

Lataa trendikatsaus

Jenni Tuomisto

Kirjoittaja Jenni Tuomisto

Jennillä on yli 15 vuoden kokemus digitaalisten palvelujen rakentamisesta media-, telecom- ja ohjelmistoasiakkaille. Vapaa-ajallaan Jenni keskittyy talvisin liikkumaan alaspäin ja kesällä ylöspäin; harrastuksina lumilautailu ja kiipeily vievät häntä eksoottisiin kohteisiin ympäri maailman.