FAQ eli usein kysytyt kysymykset: vertaiskauppamedia

Paul Arpikari | 26.03.2018

 Vertaiskauppa ja vertaiskauppamedia ovat termejä, joihin mainostaja nykypäivänä törmää. Niiden merkitys ja niihin kiinteästi liittyvät asiat kuitenkin voivat usein olla vähän hämäriä. Keräsin yhteen bloggaukseen yleisimpiä vertaiskauppamediaan liittyviä kysymyksiä - ja tietysti myös vastaukset näihin kysymyksiin. Selvällä suomen kielellä, ilman turhaa jargonia!  

Mitä on vertaiskauppa?

Vertaiskauppa on kuluttajien välistä kaupankäyntiä, joka tapahtuu yleensä Torin kaltaisilla verkkoalustoilla tai perinteisillä kirpputoreilla. Vertaiskaupassa kuluttajat myyvät pääosin käytettyä tavaraa toisille kuluttajille.

Yleisimmät syyt vertaiskaupankäyntiin ovat vastuullinen kuluttaminen, ekologisuus ja edullisuus. Käytetyn tavaran hinta on matalampi kuin uuden, ja kiertotalous on tärkeä asia monelle tulevaisuutta ja luonnonvaroja pohtivalle ihmiselle.

Katso myös kiertotalous

Mitä vertaiskauppamedia tarkoittaa?

Vertaiskauppamedia on nettialusta, jossa vertaiskauppaa käydään. Se on paikka, jossa kaupankäynnin lisäksi tutkitaan hintoja, vertaillaan tarjontaa sekä haaveillaan ja inspiroidutaan.

Suomen suurin vertaiskauppamedia on Tori.fi, jossa kauppaa käy kuukausittain jopa 2,1 miljoonaa ihmistä.

Mitä on kiertotalous?

Kiertotaloudella tarkoitetaan tuotteiden, tavaroiden ja materiaalien käyttämistä ja  kierrättämistä mahdollisimman pitkään. Kiertotalouden ydinajatus on toimia mahdollisimman ekologisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Olennaista on minimoida jätteen määrä ja maksimoida materiasta saatava hyöty.

Vertaiskauppa on tavallisen ihmisen helppo tapa toteuttaa kiertotaloutta: oma tarpeeton tavara pannaan kiertoon myymällä se kirpputorilla tai vertaiskauppamediassa.

Miten mainostaja hyötyy vertaiskaupasta?

Mainostaja tavoittaa vertaiskaupan avulla suomalaiset kuluttajat, jotka ovat kiinnostuneet ostamaan tuotteita ja brändejä. Laadukkaat ja vastuullisesti valmistetut tuotteet kestävät pitkään. Tällaisella käytetyllä tavaralla on hyvä jälleenmyyntihinta ja sitä kannattaa myydä myös vertaiskaupassa. Tämä luo omalta osaltaan positiivista kuvaa brändistä kestävänä ja ekologisena toimijana.

Kun kuluttajat luottavat siihen, että tuotteet kestävät kulutusta ja niistä saa käytettynäkin  hyvän summan, ovat he valmiit ostamaan tuotteita myös uusina. Kuluttajan ostopolulla toimii hintojen vertailu vertaiskauppamediassa usein väliaskelmana uuden tavaran ostamiselle.

Vertaiskauppamedia on tärkeä paikka näkyä ostoaikeissa olevan kuluttajan silmissä. Toriin tullaan ostohousut jalassa - ostoaikeissa. Siksi esimerkiksi Tori on tehokas mainospaikka etenkin tuotteille, joilla on omat sesonkinsa.

Katso myös ostoaie ja kuluttajan ostopolku

Mikä on ostoaie?

Ostoaie on se tilanne, jossa kuluttaja on lähellä ostotapahtumaa. Kivijalkakaupassa ostoaikeissa olevan ostajan tunnistaa yleensä siitä, että hän on kiinnostunut tietystä tuotteesta, kyselee siitä ja haluaa kokeilla sitä - oli kyseessä sitten vaate, auto tai sohva.  

Netissä ostoaikeissa olevat tunnistetaan datan avulla. Vertaiskauppamedia kerää dataa, joka kertoo kuluttajien ostoaikeista esimerkiksi sillä, mitä tuotteita he hakevat ja mihinkin vuodenaikaan, millaisia hakuvahteja tallennetaan ja mitä tuoteryhmiä selaillaan tavallista enemmän.

On hyvä muistaa, että usein myös tavaraa myyvä on ostoaikeissa: myytävänä olevan sängyn tilalle tarvitaan yleensä uusi, uuden sängyn viereen yöpöytä ja lamppu.

Mainostamalla vertaiskauppamediassa on brändi oikeassa paikassa: osumassa ostotunnelmissa olevien kuluttajien silmiin juuri oikeaan aikaan.

Millainen on kuluttajan ostopolku?*

*Ja mikä on sen yhteys vertaiskauppamediaan?

Kuluttajan ostopolku kertoo, miten tavaroita ja palveluita ostetaan. Se on myös tärkeä mittaristo, kun halutaan tietää, milloin kotiverkkarit vaihtuvat ostohousuihin.

Ostopolku on yleensä monivaiheinen: Ensin haetaan ideoita erilaisilta nettisivuilta ja somesta, ehkä kysellään myös tuttavien mielipiteitä. Seuraavaksi ollaankin jo klikkailemassa vertaiskauppamedian sivuja ja miettimässä tarkemmin, että millaista ja millä hinnalla ollaan ostamassa.

Mainostajan ja brändien tulee tulla vastaan ostopolulla heti, kun ostohousut ovat sujahtaneet päälle. Jos brändiä ei näy, kun pöksyt jo kiristävät, vie joku muu kaupat nenän edestä.

Mikä tekee vertaiskauppamediasta tehokkaan markkinointikanavan?

Vastaus kysymykseen löytyy jo edellisistä kohdista, mutta tässä vielä yhteen koottuna:  

Vertaiskauppamedia on tehokas ja toimiva markkinointikanava, koska siellä mainostaja kohtaa ostoaikeissa olevan kuluttajan. Koska kuluttajan ostopolku kulkee usein vertaiskaupan kautta, on mainostajalle eduksi näkyä vertaiskauppamediassa. Myös itse vertaiskauppamedia eettisenä ja kestävää kehitystä edistävänä liiketoiminnan muotona vetoaa kuluttajiin.

Käytettyä tavaraa etsivä voi olla halukas ostamaan lisäksi uuttakin: Käytetty polkupyörä voi kaivata uusia valoja ja ajajalle uutta kypärää. Käytetyn pinnasängyn ostaja todennäköisesti haluaa lapselleen uuden patjan. Käytetty auto tarvitsee alleen uudet kesärenkaat.

Kaiken muun lisäksi Tori on turvallinen ja rauhallinen kauppapaikka. Sivustomme on suunnattu koko perheelle, minkä takia valitsemme huolella, mitkä brändit voivat siellä mainostaa. Mainospaikat ovat sijoiteltu palvelemaan kuluttajaa ei luotaa työntävästi. Lisäksi työskentelemme jatkuvasti sen eteen, ettei sivustomme houkuttele puoleensa hämäriä tai rikollisia toimijoita.

Lue lisää, miten voit tavoittaa kuluttajan ostopäätösten äärellä

 

Tilaa digimainonnan ajan hermolla uutiskirje_

Paul Arpikari

Kirjoittaja Paul Arpikari

Paul on media-alan moniosaaja, Torin suoramyynnin vetäjä sekä hyvän digimainonnan sanansaattaja. Vapaa-aika kuluu perheen, jalkapallon ja Suomen parhaiden ribsien valmistuksen parissa.