5 askelta kumppanuusverkoston rakentamiseen

Laura Kuusela | 03.01.2018

Oikein valituilla yhteistyökumppaneilla on olennainen rooli tuloksellisen liiketoiminnan johtamisessa ja kehittämisessä. Kumppaneilta haetaan puuttuvia paloja täydentämään omaa osaamista, joten ei ole merkityksetöntä, keitä kumppanikseen valitsee. Kysymys kuuluukin, miten kumppanuuksia kannattaa lähteä rakentamaan?

1. Kirkasta tavoite ja visio: mitä haluat saavuttaa?

Yksikään kumppanuus ei voi onnistua, jos tavoitteita ei ole asetettu eivätkä ne ole selvät kaikille. Aseta siis selkeät tavoitteet, joihin kumppanuusyhteistyöllä tähdätään, ja varmista, että myös kumppanit ymmärtävät tavoitteet ja yrityksesi liiketoiminnan.

 

“Tuloksellisuuteen vaikuttaa kumppanin ymmärrys liiketoiminnasta, bränditavoitteista ja numeerisista tavoitteista sekä siitä, miten tavoitellaan erilaistumista kilpailijoista.”  
Timo Huhtamäki, Tori.fi, Schibsted Media Group

 

2. Tunnista in-house-osaaminen ja sen aukot

Vaikka in-house-tekeminen onkin nousussa, ei sen käyttö ole aina itsestäänselvyys. On turha ulkoistaa asioita, joihin löytyy ammattitaitoa oman talon sisältä, mutta toisaalta ei kannata hukata resursseja arvailemalla ja tekemällä asioita sinne päin.

Usein osaava kumppani tuo säästöjen lisäksi myös muuta lisäarvoa. Mieti hyvin, mihin tehtäviin ja millaisia kumppaneita oikeasti tarvitaan.

 

“Digimarkkinoinnin kumppanivalinnoissa painotamme asiantuntemusta ja kykyä tuottaa lisäarvoa – puhutaan sitten luovista toteutuksista tai tehokkaasta mediaostamisesta.”
Pekka Rantamoijanen, Valio

 

3. Määrittele kumppanien roolit ja tunnista ydinosaamisalueet

Hyvä ja tuloksellinen kumppanuus syntyy molemminpuolisesta avoimuudesta ja rehellisyydestä. Yksi ja sama kumppani ei voi tehdä kaikkea eikä ole reilua kummallekaan osapuolelle luvata asioita, joita ei pysty pitämään.

Kumppanuudet voivat muuttua ja kehittyä ajan mittaan liiketoiminnan muuttuessa ja kehittyessä. Joskus on parasta myöntää, että joku muu kumppani voisi olla parempi vaihtoehto.

 

“Rehellisyys rakentaa luottamusta. Ei ole huono asia, vaikka kumppani ei pystyisikään kaikkea itse tekemään, vaan suosittelee jotain muuta tahoa.”
Anna Salmi, Stockmann

 

4. Nido eri osaamiset kokonaisuudeksi

Paras kumppanuusverkosto on sellainen, jossa toimijoiden osaaminen täydentää toisiaan. Tällöin saadaan kokonaisuutena paras mahdollinen asiantuntemus sekä minimoidaan keskinäinen kilpailu, joka ei koskaan ole hyvä lähtökohta yhteistyölle. 

 

“Vähennä kumppanuusverkoston sisäistä kilpailua rakentamalla verkosto niin, että eri toimijoiden osaamiset täydentävät toisiaan.” 
Teemu Neiglick, Omnicom Media Group

 

5. Varaudu maratoniin, älä spurtteihin

Tuloksellinen markkinointi vaatii hyvää kuntoa: se on pitkäkestoista ja pitkäjänteistä työskentelyä, joka vaatii tekijöikseen kokeneita kokonaisuuksien hallitsijoita. Valitse kumppaneiksisi sitoutuneita toimijoita, joiden kanssa voit suunnitella kanssaan myös tulevaisuutta ja pidemmän aikavälin tavoitteita.

 

“Ota kumppaneiksi riittävän vakiintuneita toimijoita, joihin voit luottaa pidemmällä aikavälillä - markkinoinnin ei pitäisi olla jatkumo spurtteja, vaan ennemminkin maraton.”
Santtu Kottila, Sanoma Media Finland

 

Lainaukset ovat Torin julkaisemasta digimainonnan kumppanuuksien trendikatsauksesta, joka ilmestyi juuri ennen joulua. Trendikatsaukseen haastateltiin kymmentä markkinointi- ja mediajohtajaa, jotka jakoivat ajatuksiaan ja näkemyksiään kumppanuuksien kehittämisestä, johtamisesta ja tärkeydestä.

Klikkaa alta ja tutustu sinäkin mainonnan kumppanuuksien trendeihin!

Torin

 

Laura Kuusela

Kirjoittaja Laura Kuusela

Laura on markkinoinnin moniosaaja, jonka sydän sykkii etenkin b2b-brändeille. Päättäväisen ja positiivinen luonteensa ansiosta hän heittäytyy haasteisiin pelottomasti. Laura rakentaa Torin b2b-brändiä mediakentässä ja työskentelee tiiviisti mediamyynnin kanssa. Kiireinen arki soljuu työn ja perheen tasapainoiluna – naurua ja elämästä nauttimista unohtamatta!