4 tapaa hyödyntää dataa digimainonnassa

Paul Arpikari | 14.11.2016

 

Markkinointibudjettien tiukentuessa ja mainonnan tulosvaatimusten kasvaessa digimainostajan on pidettävä huolta siitä, että mainoseurot käytetään mahdollisimman tuottavasti.

Kuluttaja on pystyttävä kohtaamaan siellä, missä hän haaveilee, suunnittelee ja on valmis tekemään ostopäätöksiä. Mainonnan kohdentaminen oikeaan paikkaan ja aikaan ratkaisee, kuinka tehokkaasti pystytään vaikuttamaan top of mindiin.

Mainonnan kohdentaminen taas vaatii kuluttajan ymmärtämistä. Joskus on toki niin, että valistunut arvaus osuu nappiin, mutta yleensä data päihittää mutun. Mikä sitten on oikeanlaista, hyödyllistä dataa?

Esimerkiksi sellainen data, joka kertoo, mitä kuluttaja aikoo ostaa. Ostoaiedata on digimainonnan tuloksellisuuden kannalta kriittistä: ilman sitä oikeiden kuluttajien tavoittaminen oikeaan aikaan ei onnistu.

Data kertoo, missä ja milloin digimainonta tavoittaa

Otsikko on harhaanjohtava, sillä yksinään data ei kerro paljoakaan. Se vaatii kaverikseen tulkintaa. Siksi kokosimme neljä tapaa tulkita ja hyödyntää dataa digimainonnassa.

1. Oikean ostohetken määrittäminen hakusanojen ja kategorioiden avulla

Torin kuluttajatutkimuksen mukaan 2/3 osaa vertaiskaupassa aikaa viettävistä henkilöistä on valmiita harkitsemaan uuden tuotteen hankintaa käytetyn sijaan. Käyttämällä mainonnan kohdentamisessa hakusanoja sekä relevantteja kategorioita tilanteeseen sopivilla materiaaleilla päästään puhuttelemaan kuluttajaa täydellisellä ostohetkellä.

2. Kysyntäpiikkien tunnistaminen sesonkidatan avulla

Vertaiskaupassa pätee muotibisneksestä tuttu periaate: ole vaikka viikko ajoissa, mutta älä päivääkään myöhässä.

Kuluttajien välistä kauppaa ohjaa samat lainalaisuudet kuin uuden tuotteen hankintaa. Kun tulee lunta, niin ihmiset ostavat suksia. Tarjontaa täytyy olla silloin, kun kuluttajien hankintahetki iskee. Usein kyseessä on vain muutama päivä, jolloin valtaosa hankinnoista tehdään.

Data mahdollistaa sesonkien ennakoimisen ja tarjonnan ajoittamisen oikein. Oikeastaan datan avulla ei ainoastaan ennakoida sesonkeja, vaan sen tuottaman tiedon perusteella voidaan peräti luoda uusia sesonkeja.

Ei ole jäänyt vain yhteen tai kahteen kertaan, kun miljoonien hakujen joukosta on muodostunut hyvin perinteisille toimialoille ja niiden tuotteille täysin uusia sesonkeja oletettujen lisäksi.

3. Kuluttajan ostopolun ymmärtäminen

Kuluttajan mielenkiinto tai spontaani tarve hankkia tuote tapahtuu usein muualla kuin digitaalisessa maailmassa. Kun kuluttaja sitten siirtyy digikanaviin, on mainostajan ymmärrettävä, että ostopolku on usein monimutkainen ja yllättävän pitkä.

Koska muistat viimeksi ostaneesi jotain suoraan bannerimainoksen perusteella? Montako mainonnan ärsykettä tarvittiin ennen kuin googlasit tuotteen tai teit ostopäätöksen? Datan avulla opitaan tuntemaan kuluttajan polkua ja käyttäytymistä ostoa ennen ja sen jälkeen.

4. Mediavalinnan vaikutus mainonnan tehokkuuteen

Sanomattakin selvää, mutta sanonpa nyt kuitenkin, että kuluttaja ei ole aina ja kaikkialla digimaailmassa ostamassa. Siksi median valinta vaikuttaa oleellisesti siihen, tavoittaako mainonta juuri ostoaikeissa olevia kuluttajia. Lisäksi valinta vaikuttaa siihen, kuinka relevanttia dataa digimainonnan suunnittelussa ja kohdentamisessa on käytössä.

Valitsetko sohvamainoksen kohderyhmäksi ennemmin 1 000 000 ihmistä, jotka törmäävät mainokseen kesken uutisten lukemisen vai 500 000 juuri sohvaa etsivää kuluttajaa? Itse hyppäisin jälkimmäiseen kelkkaan ja laskisin menemään kohti tuloksellisempaa digimainontaa.

Kaikki keinot eivät ole ainoastaan sallittuja, vaan toivottuja, kun tavoitellaan digimainonnalla tuloksia tiukkojen budjettien rajoissa. Jos tuntuu, että pyörit ympyrää etkä löydä oikeaa suuntaa, anna datan ohjata. Mieti, onko sinulla relevanttia dataa digimainonnan tekemisen tukena ja ennen kaikkea, tulkitsetko ja käytätkö sitä oikein.

Haluatko tietää lisää digimainonnan kohdentamisesta ja datasta? Tilaa ajankohtaiset digimainonnan tärpit suoraan sähköpostiisi. Ei jaarittelua, vaan tiukkaa asiaa kompaktissa muodossa.

Tilaa Digivinkit

 

Paul Arpikari

Kirjoittaja Paul Arpikari

Paul on media-alan moniosaaja, Torin suoramyynnin vetäjä sekä hyvän digimainonnan sanansaattaja. Vapaa-aika kuluu perheen, jalkapallon ja Suomen parhaiden ribsien valmistuksen parissa.