10 hyvinvointivinkkiä rentoon kesälomaan ja töihin paluuseen

Tytti Lönnqvist | 10.07.2017

Kesäloman kynnyksellä meidän monen pään sisällä elää pieni kaaos. Maailma pitää saada valmiiksi ennen lomia ja sitä rataa. Mutta mitäs jos ei tarvitsekaan? Pakko ei ainakaan aja meitä mihinkään pysyvään hyvään. Mitä, jos palaisitkin lomalta rentoutuneena syksyyn ja jatkaisit rauhassa siitä, mihin ennen lomia jäit?

Työelämän moniulotteisuuden ja digitalisaation myötä, meitä haastaa jatkuva läsnäolon tarve kaikilla elämän osa-alueilla. Mutta kuka sitä läsnäoloa eniten vaatii, kenties me itse?

Listasin rentoon kesälomaan ja tulevaan syksyyn kymmenen hyvinvointivinkkiä, jotka auttavat voimaan paremmin. Pyrin itsekin noudattamaan tätä listaa. Tiedän varsin hyvin, ettei kaikkeen voi aina vaikuttaa ja elämä voi yllättää. Haastan kuitenkin meitä kaikkia pohtimaan asioita, joihin voimme vaikuttaa. Kannustan meitä kaikkia elämään sitä parasta mahdollista elämää, jolle itse olemme valmiita antamaan ja joka antaa meille takaisin. 

#1 Aloita aamu kuuntelemalla itseäsi.

Älä psyykkaa itseäsi. Kuuntele itseäsi sen sijaan. Upea Camilla Tuominen on kirjoittanut Tunnekuvakirjan ja kävi meille torilaisillekin puhumassa tunteiden johtamisesta.

Tunteet ovat siis erittäin ok – kaikki tunteet. Hyvinvoinnin kannalta niiden tukahduttaminen ei ole. Kohtaa siis tunteet ja kirjoita fiilikset ylös, vaikkapa päiväkirjaan. Tunnista, mitä tunteista syntyy. Pohdi, mitä voisit tehdä ja mitä jättää tekemättä. Sano asiat ääneen, jos se tuntuu luontevammalta.


#2 Kävele 10 000 askelta. The basis of our wellbeing.

Kävele lähikauppaan, tai rannalle, tai rannalla tai metsässä. Kävele siellä, mikä sinulle toimii. Säännöllinen reipas kävely alentaa verenpainetta ja leposykettä, tehostaa verenkiertoa ja parantaa kestävyyskuntoa sekä parantaa kolesteroliarvoja. Se on lisäksi ilmaista ja turvallista!

Tai pyöräile pitkin rantoja. Ui meressä, järvessä tai uima-altaassa. Kunhan teet asioita, joista saat energiaa, voimaa, fiilistä ja sisältöä.

Viljapelto.jpg


#3 Laita hyvä kiertämään. Myös itsellesi.

Sano hyviä asioita ääneen itsellesi ja muille. Päivittäin.

Kiitä. Huomioi. Rakasta. Pyydä apua, kun tarvitset. Käperry kainaloon, kun siltä tuntuu. Salli. Ole armollinen itsellesi ja muille.


#4 Nuku. Tee palvelus itsellesi.

8 tuntia unta, 8 tuntia töitä ja 8 tuntia vapaata. Kesälomalla tämä rytmi pyörähtää ympäri. Välillä vuoden muina päivinä, tämä jako voi olla täysin erilainen. Univaje, aikamme piru, heikentää hyvinvointia ja valppautta. Nuku kesälomalla välillä päikkärit, nukahda rantatuoliin, riippukeinuun – lapsi, puoliso tai lemmikki kainalossa. Heittäydy haaveilemaan ja tuijottamaan taivasta. Pötköttele laiturin nokassa, kotipihalla tai puistossa.

 

#5 Pidä rokulipäivä. Tee mitä haluat.

Tee koko päivä vain niitä asioita, joita juuri sinä haluat tehdä!



#6 Lue.

Nauti lukemisesta, vaikkapa seuraavien Camilla Tuomisen kirjavinkkien avulla.

Leading Emotions booklist.jpg


#7 Mene metsään.

On tutkittu, että 15 minuuttia metsässä tekee mielelle ja keholle ihmeitä. Tutkimukset todistavat, että metsä on mahtava stressilääke. Liiku siis luonnossa ja tuo sieltä mukanasi herkkuja ruokapöytään.


#8 Make a green choice. Tai punainen.

Mansikat, mustikat, kaikki vihreä, kaikki tuore. Tiedäthän. Sukella kesään ja tankkaa kehosi vitamiineilla. Tee niitä kuuluisia hyviä valintoja, jotka lisäävät hyvinvointiasi. Anna itsellesi lupa myös herkutella sopivassa suhteessa (jopa minä, ikuinen vyötärönmetsästäjä aion herkutella välillä). Vyötärönmetsästykseen toimii myös seuraava herkku:

Vihersmoothie

Lehtikaalia
Omenamehua (tai esim. mantelimaitoa)
Ripaus sitruunaa tai limeä
Banaania
Mansikoita
(avokadoa, jos tykkäät)
Maustamatonta jogurttia

Kaikki blenderiin ja sekaisin. Jos haluat paksumpaa smoothieta, jätä nesteen osuus pienemmäksi ja vice versa. Lehtikaalia täytyy jaksaa möyhentää, pieni rapsakkuus kuitenkin kuuluu asiaan. Nauti!

mansikat.jpg

#9 Naura itsellesi. Oh boy. Naura!

Elämä näyttää tämän jälkeen, oi, niin paljon rennommalta, mahdolliselta, hauskalta, eikä niin vakavalta. Vaikka on vakavissaan jonkun asian suhteen, ei tarvitse olla vakava. Voit olla tosissasi, mutta rento (ja sitä voit myös harjoitella – kaikki edellä mainitut asiat auttavat). Nauraessa stressihormonin määrä kehossa laskee radikaalisti.


#10 Pysähdy ja nauti elämästä.

Älä vaadi itseltäsi kohtuuttomia. Älä myöskään muilta. Elä itsesi näköistä elämää. Ole paras versio itsestäsi ja anna palaa.

Ihanan rentoa kesälomaa!

Xoxo, Tytti

P.s. Lue myös mitä aiemmin kirjoitin työn merkityksestä!

 

Tytti Lönnqvist

Kirjoittaja Tytti Lönnqvist

Tytti luotsaa Torin kulttuuria ja henkilöstöä. Hän on innostavan johtamisen puolestapuhuja, entinen alppihiihtäjä, joka uskoo esimerkin voimaan. Vapaa-aikana Tytti pyörittää kahden lapsen, aviomiehen ja mäyräkoiran kokoista touhukasta perhettä ja viihtyy koripallo- ja jalkapallokentän laidalla kannustusjoukoissa.